Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
26 desember 2020 14:05
Del på Facebook
Storbritannias statsminister Boris Johnson bekreftet julaften at brexitavtalen endelig var ferdig utarbeidet. Foto: Paul Grover / AP / NTB
Storbritannias statsminister Boris Johnson bekreftet julaften at brexitavtalen endelig var ferdig utarbeidet. Foto: Paul Grover / AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den 1.246 sider lange brexitavtalen som vil regulere handel- og konkurranse mellom Storbritannia og EU, er offentliggjort.

Innholdet i avtalen vil være styrende for forholdet mellom Storbritannia og EU når Storbritannia endelig trekker seg ut av unionen 1. januar 2021.

Den etterlengtede handelsavtalen kom endelig i havn julaften etter mange runder med forhandlinger i Brussel. Avtalen må ratifiseres både av EU og Storbritannia.

Parlamentet i London skal samles 30. desember. Det er ventet at avtalen vil gå gjennom. EU-parlamentet må også gi grønt lys, men det er ikke ventet at det skjer før på nyåret.

Begge parter fornøyd

– Det er en rettferdig og balansert avtale, og det var den riktige og ansvarlige tingen å gjøre for begge sider, sa EU-kommisjonens leder Ursula von der Leyen da avtalen ble kunngjort julaften.

Også Storbritannias statsminister Boris Johnson var fornøyd med avtalen.

– Avtalen vil beskytte arbeidsplasser, tillate at britiske varer selges uten toll og kvoter i EU-markedet og tillate selskaper å gjøre enda flere forretninger med våre europeiske venner, sa Johnson.

Nileser i romjula

Fredag morgen begynte EU-ambassadørene å gå gjennom innholdet i avtalen. I en video publisert på Twitter fredag ba Storbritannias statsminister Boris Johnson britene om å bruke romjula på å lese avtalen.

Foreløpig er det kommet fram at avtalen sikrer tollfri varehandel mellom Storbritannia og EU og fortsatt britisk deltakelse i EUs store forskningsprogram Horisont.

Den nye frihandelsavtalen dekker ikke bare varer og tjenester, men også investeringer, konkurranseregler, statsstøtteregler, skattepolitikk, lufttransport, veitransport, energi og bærekraft, fiskeri, datasikkerhet og koordinering av trygdeytelser, opplyste EU-kommisjonen i en pressemelding.

Søreide: – Mer komplisert

Utenriksminister Ine Eriksen Søreide (H) mener brexitenigheten er positivt for Storbritannia, Norge og EU. Hun understreker likevel at den gjør forholdet mer komplisert.

– Det er selvfølgelig sånn at handel mellom EU og Storbritannia blir mer komplisert enn det er i dag og det blir flere barrierer enn det er i dag, men det er et valg Storbritannia har tatt, og det må vi respektere, sa utenriksministeren til NTB fredag.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse