Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 januar 2021 10:03
Del på Facebook
Næringsminister Iselin Nybø møtte Norwegians finansdirektør Geir Karlsen (t.v.) og administrerende direktør Jacob Schram i september i fjor. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Næringsminister Iselin Nybø møtte Norwegians finansdirektør Geir Karlsen (t.v.) og administrerende direktør Jacob Schram i september i fjor. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norwegian orienterte i forrige uke regjeringen om sine nye planer. Søndag mottok departementene en ny søknad om statlig støtte.

– Selskapet er nå inne i en viktig restruktureringsprosess. Vi har fått en søknad fra Norwegian og vurderer henvendelsen sammen med våre rådgivere. Det Norwegian nå skisserer er noe annet enn den forespørselen vi vurderte i november i fjor. Vi er nå i gang med en grundig vurdering av denne nye henvendelsen, sier næringsminister Iselin Nybø (V) i en pressemelding.

Næringsdepartementet og Samferdselsdepartementet hadde et møte med Norwegian 8. januar hvor de presenterte en overordnet plan for selskapet etter rekonstruksjonen, som Norwegian søkte om 8. desember. Ifølge Næringsdepartementet inneholdt presentasjonen vesentlig ny informasjon.

10. januar mottok departementene en ny anmodning fra Norwegian om statlig deltakelse i rekapitaliseringen av selskapet.

– Norwegian har vært tydelig på at de ønsker å gjøre betydelige grep for å få selskapet gjennom krisen slik at de kan forbli en viktig aktør i norsk og nordisk luftfart. Vi er kjent med tidsfristene selskapet forholder seg til, og vil jobbe så raskt som det er forsvarlig med vår vurdering, sier Nybø.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) mener det er positivt hvis Norwegian overlever.

– Dersom Norwegian gjennom dette kan komme ut som et finansielt styrket og sunt drevet selskap, vil det være positivt for norsk luftfart, for de ansatte og for passasjerene, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse