Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
19 januar 2021 09:05
Del på Facebook
Skatteinntektene gikk ned i 2020, hovedsakelig på grunn av koronapandemien og tiltakene som ble satt inn. Oljesektoren alene betalte inn over 100 milliarder kroner mindre i skatt i 2020 enn i 2019.Foto: Jon Olav Nesvold / NTB
Skatteinntektene gikk ned i 2020, hovedsakelig på grunn av koronapandemien og tiltakene som ble satt inn. Oljesektoren alene betalte inn over 100 milliarder kroner mindre i skatt i 2020 enn i 2019.Foto: Jon Olav Nesvold / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 2020 ble det innbetalt 858,4 milliarder kroner i skatt i Norge. Dette er 85,6 milliarder, eller 9,1 prosent, mindre enn i 2019. Årsaken er koronatiltakene.

Skatteregnskapet fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det først og fremst er fra olje- og gassvirksomheten at skatteinnbetalingene har blitt redusert.

Fra petroleumssektoren ble det innbetalt totalt 28,4 milliarder kroner i skatt på utvinning av olje og gass i 2020. Dette er hele 105,1 milliarder kroner mindre enn i 2019. Dette har en klar sammenheng med mindre utvinningstakt på grunn av koronatiltakene. SSB gjør imidlertid oppmerksom på at siden tiltakene har et mer langsiktig perspektiv, så er det ennå ikke mulig å vurdere den totale effekten av tiltakene.

Personlige skattytere står for den største delen av skatteinnbetalingene. De betalte inn 726 milliarder kroner i fjor, noe som er en økning på 0,8 prosent. Inntektene fra arbeidsgiveravgiften – som bedriftene betaler – har gått ned med 4,1 prosent. Her satte myndighetene ned avgiften med 4 prosentpoeng i mai og juni som et av tiltakene i forbindelse med koronapandemien.

Skatteinntektene til kommuneforvaltningen gikk ned med 1 prosent, noe som også må sees i sammenheng med koronatiltakene og effekten på norsk økonomi, ettersom disse inntektene vanligvis øker fra år til år.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse