Norwegian kutter ikke nok gjeld i sin siste redningsplan, mener London-bankene HSBC og Bernstein. Flyselskapet står overfor avgjørende dager i retten.
Forrige uke la styret i Norwegian fram en ny forretningsplan. Selskapet vil droppe langdistansenettverket og i første omgang kutte fra 140 til 50 fly i drift.
Selskapet vil redusere gjelden til 20 milliarder kroner, noe analytikere i HSBC og Bernstein mener ikke er nok, skriver Dagens Næringsliv.
Andrew Lobbenberg i HSBC har regnet seg fram til at en fem år gammel Boeing 737 i dag er verdt mellom 20 og 30 millioner dollar, mens 20 milliarder kroner i gjeld tilsvarer 400 millioner per fly.
– I normale tider er det svært uvanlig å ha gjeld som er betydelig større enn verdien av flyflåten, skriver Lobbenberg i en epost til DN.
Norwegians finansdirektør Geir Karlsen er derimot klar på at de 20 milliardene bare er et totalbeløp med all gjeld, mens det mest avgjørende for selskapet og aksjonærene er hvor mye av gjelden som har løpende rentebetaling hver måned.
Den gjelden var i tredje kvartal i 2020 på om lag to tredeler av totalen, som vil tilsvare drøyt 13 av de 20 milliardene.
En irsk domstol skal fredag avgjøre om selskapets nye forretningsplan er en akseptabel løsning, mens et tilsvarende rettsmøte holdes i Oslo onsdag kommende uke.
(©NTB)