Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 januar 2021 00:27
Del på Facebook
Norwegians finansdirektør Geir Karlsen under en pressekonferanse i november. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Norwegians finansdirektør Geir Karlsen under en pressekonferanse i november. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norwegian kutter ikke nok gjeld i sin siste redningsplan, mener London-bankene HSBC og Bernstein. Flyselskapet står overfor avgjørende dager i retten.

Forrige uke la styret i Norwegian fram en ny forretningsplan. Selskapet vil droppe langdistansenettverket og i første omgang kutte fra 140 til 50 fly i drift.

Selskapet vil redusere gjelden til 20 milliarder kroner, noe analytikere i HSBC og Bernstein mener ikke er nok, skriver Dagens Næringsliv.

Andrew Lobbenberg i HSBC har regnet seg fram til at en fem år gammel Boeing 737 i dag er verdt mellom 20 og 30 millioner dollar, mens 20 milliarder kroner i gjeld tilsvarer 400 millioner per fly.

– I normale tider er det svært uvanlig å ha gjeld som er betydelig større enn verdien av flyflåten, skriver Lobbenberg i en epost til DN.

Norwegians finansdirektør Geir Karlsen er derimot klar på at de 20 milliardene bare er et totalbeløp med all gjeld, mens det mest avgjørende for selskapet og aksjonærene er hvor mye av gjelden som har løpende rentebetaling hver måned.

Den gjelden var i tredje kvartal i 2020 på om lag to tredeler av totalen, som vil tilsvare drøyt 13 av de 20 milliardene.

En irsk domstol skal fredag avgjøre om selskapets nye forretningsplan er en akseptabel løsning, mens et tilsvarende rettsmøte holdes i Oslo onsdag kommende uke.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse