Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 januar 2021 14:04
Del på Facebook
342 doser koronavaksine kan ha blitt utsatt for frost under transport til Trondheim, Malvik og Melhus. Nå får de berørte tilbud om ny ta vaksinen på nytt. Illustrasjonsfoto: Marit Hommedal / NTB
342 doser koronavaksine kan ha blitt utsatt for frost under transport til Trondheim, Malvik og Melhus. Nå får de berørte tilbud om ny ta vaksinen på nytt. Illustrasjonsfoto: Marit Hommedal / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En leveranse med 342 vaksinedoser til Trondheim, Malvik og Melhus kan ha blitt ødelagt av frost under transport, opplyser Folkehelseinstituttet.

– Hvis vaksinen har vært utsatt for frost, kan vi ikke garantere at den virker, sier overlege Sara Viksmoen Watle ved Folkehelseinstituttet i en pressemelding.

Leveransen ankom 19. januar. Temperaturavviket under transport ble oppdaget av Transportfirmaet World Courier en snau uke senere.

Avviket skyldes en svikt i transportfirmaets rutiner da kjølekuben, hvor koronavaksinen oppbevares underveis, ikke ble gjort klar i henhold til prosedyren før transporten.

Får ny dose

– For å sikre optimal beskyttelse vil de dette gjelder få tilbud om en ny dose. Det er ikke farlig å ta en ekstra dose, men de det gjelder kan oppleve mer av de milde eller moderate og forbigående bivirkningene som følger med vaksinasjon, sier Watle.

World Courier har satt inn tiltak for å hindre at det samme skjer på nytt – blant annet ekstra opplæring og utvidet kontroll under klargjøring av kjølekuber.

FHI: Uheldig

– Det er uheldig det som har skjedd. Samtidig har vi tillit til at World Courier har gode kvalitetsrutiner som identifiserer og rapporterer om avvik. Vi har orientert de dette gjelder i Trondheim, Malvik og Melhus, og vil følge dem opp videre, sier Knut Jønsrud seksjonsleder ved FHI.

Han forklarer at kjølekubene er utstyrt med temperaturmåler, som leser av temperaturen med fast intervall under transporten, og display for avlesing.

Når vaksinen er levert, sendes temperaturmåleren rutinemessig inn til transportfirmaet, som leser av målingene og kontrollerer at transporttemperaturen har vært innenfor kravene.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse