Både bransjen selv og opposisjonen på Stortinget reagerer på at regjeringen ikke kom med en kompensasjonsordning til luftfarten da ny krisepakke ble lagt fram.
Ifølge LO hadde de tre flyselskapene som opererer på norsk jord, Norwegian, SAS og Widerøe, en omsetningssvikt på 26 milliarder kroner i fjor. Tusenvis har mistet jobben og mange er permittert. Likevel kom det ingen håndsrekning til bransjen da regjeringen la fram en ny krisepakke fredag.
– Det er helt utrolig at regjeringen ikke kommer med en kontantkompensasjonsordning til flyselskapene, som en samlet bransje har bedt om, sier forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund etter at regjeringen hadde lagt fram den nye krisepakken.
Svikt på 27 milliarder
Pakken, som skal bidra til å motvirke de negative konsekvensene av koronapandemien, inneholdt flere elementer mot luftfarten, blant annet 2,7 milliarder kroner i økte tilskudd til Avinor og 1,5 milliarder kroner i et hybridlån til det kriserammede flyselskapet Norwegian.
Men flyselskapene, arbeids- og arbeidstakerorganisasjonene og opposisjonen på Stortinget hadde også bedt regjeringen om at også luftfarten skulle bli omfattet av en kompensasjonsordning lik den mange andre bransjer tidligere har mottatt.
Etter regjeringens framleggelse av pakken fredag ettermiddag, reagerte også opposisjonen på uteblivelsen.
– Det er også skuffende at det ikke kommer på plass tilstrekkelige hjelpetiltak fra regjeringen for å berge norsk luftfart gjennom koronakrisen, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre.
Overraskelse i Frp
I Fremskrittspartiet uttrykkes det glede over tiltakene som kan redde Norwegian fra konkurs, men også der er man kritisk til at det ikke gis en generell håndsrekning for tapt inntjening i bransjen som helhet.
– Vi er overrasket over at regjeringen ikke har kommet lenger når det gjelder kompensasjonsordning for luftfarten, som skal sikre konkurranse og billige flybilletter til det beste for reisende, sier nestleder Sylvi Listhaug i Fremskrittspartiet til NTB.
Andre ordninger
Statsminister Erna Solberg (H) på sin side forsvarer prioriteringen og viser til at det offentlige nå kjøper flyruter etter ordningen om forpliktelser til offentlig tjenesteytelse (FOT-ruter). For fjoråret var det satt av 1,5 milliarder kroner til slike kjøp, og 1,35 milliarder er satt av i år, går det fram av regjeringens forslag til tiltak for luftfarten gjennom koronakrisen.
Dersom en slik kompensasjonsordning som opposisjonen ber om, skal se dagens lys, må andre tiltak avsluttes, mener Solberg.
– Stortinget har bedt om at det skal komme en kompensasjonsordning, og det skal vi utrede. Men foreløpig er det slik at vi kjøper flyruter, vi styrker disse FOT-kjøpene nå. Så i utgangspunktet er jo det vi sier at det vil være mest naturlig å snakke om en slik kompensasjonsordning dersom vi skulle begynne å avvikle de andre tiltakene som for eksempel de flykjøpene vi nå foretar, sier Solberg.
NHO er skuffet
Administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart mener at det er urimelig at regjeringen heller ikke i denne krisepakken vil kompensere noe av de økonomiske tapene de norske flyselskapene har hatt som følge av regjeringens reiserestriksjoner.
– Regjeringens forslag til tiltak for norsk luftfart er en stor skuffelse for bransjen, sier Lothe
(©NTB)