Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 februar 2021 13:57
Del på Facebook
Ikke bare kulda, men også manglende vind i vindparkene var med å dra opp strømprisene, ifølge analytikere.Foto: Tore Meek / NTB
Ikke bare kulda, men også manglende vind i vindparkene var med å dra opp strømprisene, ifølge analytikere.Foto: Tore Meek / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Blåmandagen der mange strømkunder opplevde en femdobling i strømprisen, kommer neppe tilbake. Men kraftanalytikere spår fortsatt dyr strøm fram mot mars.

Mandag endte dagssnittprisen på 1,02 per kilowattime (kwh). I ukene etter nyttår var kraftprisen i Sør-Norge oppe i 70–80 kwh. I hele fjor var gjennomsnittsprisen 10 øre kwh, ifølge Olje- og energidepartementet.

– Det kommer til å bli dyrt videre også, spesielt i februar, sier kraftanalytiker Ole Tom Djupskås i Refinitiv til NTB.

Ikke bare var uke 4 den dyreste strømuka hittil i år, men den femte og inneværende uka startet med et brak. Spotprisen skvatt opp til det høyeste nivået siden 2016.

– Det var en ekstrem pris vi så på mandag. Men det blir nok høy pris hele veien framover nå. Ikke som på mandag, men høyt. Det er meldes kaldt og tørt hele februar og et godt stykke inn i mars, sier Djupskås.

Kaldest siden 2010

Det er det kalde været med høyt forbruk og kapasitetsmangler som dominerer vurderingene til kraftanalytiker Tor Reier Lilleholt i Wattsight.

– Værvarslene vi ser nå, tyder på at det skal bli en lang og kald vinter. Januar er allerede den kaldeste vi har sett på tiårsstatistikkene jeg har, og februar er meldt enda kaldere. Temperaturen gir et signal om at det kan være flere bumper på veien framover, og et stabilt høyt prisnivå, sier Tor Reier Lilleholt, til NTB.

Lite vind gir høyere pris

Han ser også at lite vind i vindmøllene kan bli et problem som også er med på å skyve prisene opp i vinter.

– Det er kombinasjonen av lite vind og høyt forbruk som gir den tøffeste prisstigningen. Vann har man nok av i magasinene, men det er problemer med å få det gjennom systemet fordi man ikke har nok kapasitet, sier Lilleholt.

Norge har vært nødt til å kjøpe strøm fra utlandet. Lavest pris i overføringsnettet finner du i Tyskland. Derfor ble strømprisen lavere i Kristiansand enn i Oslo, som var koblet mer mot de svenske prisene. Ifølge Lilleholt er slike regionale variasjoner sjeldne.

– Stort sett er det veldig lite prisforskjeller i Norge, sier Tor Reier Lilleholt.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse