Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
26 februar 2021 22:43
Del på Facebook
EU håper på et gjennombrudd i forhandlingene om en digitalskatt for de store teknologiselskapene i løpet av de neste månedene. Foto: Richard Drew / AP / NTB
EU håper på et gjennombrudd i forhandlingene om en digitalskatt for de store teknologiselskapene i løpet av de neste månedene. Foto: Richard Drew / AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

EU håper på å inngå en avtale med USA om digitalskatt for de store nettgigantene innen sommeren.

Optimismen skyldes at USA under president Joe Biden har droppet kravet om at en verdensomspennende digitalskatt må være frivillig.

USAs endrede standpunkt åpner muligheten for at landene kan bli enige om en avtale om hvordan store digitale aktører skal skattlegges.

– Dette er et enormt steg fram på vår vei mot å få på plass en avtale mellom de deltakende landene innen sommeren, sier Tysklands finansminister Olaf Scholz etter å deltatt på et digitalt G20-møte sammen med de andre landenes finansministre.

Den franske regjeringen er også fornøyd og håper i likhet med Tyskland på et gjennombrudd før sommeren.

– Trygg havn

Under Trump-administrasjon insisterte USA på en såkalt «trygg havn»-klausul, som i realiteten ville gjøre det frivillig for de store teknologiselskapene å betale digitalskatt.

Dermed ble forhandlingene stående i stampe.

Under fredagens G20-møte sa imidlertid USAs finansminister Janet Yellen at USA vil engasjere seg sterkt i samtalene og ikke lenger fremme krav om en såkalt «trygg havn».

Bruker smutthull

En global digitalskatt vil være rettet mot amerikanske nettgiganter som Amazon, Facebook og Google, selskaper som lenge har utnyttet smutthull i skattelovgivingen for å betale så lite skatt som mulig.

Forhandlingene er holdt i regi av Organisasjonen for samarbeid og utvikling (OECD).

Italia har nå formannskapet i G20, og ifølge landets finansminister Daniele Franco vil en avtale forhåpentligvis kunne inngås under et nytt finansministermøte i G20 i Venezia 9.–10. juli.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse