En ny undersøkelse viser at NRK hadde en andel på 49,9 prosent av all TV-titting i februar og vant dermed seerkampen. Hakk i hæl følger TV 2.
Nordmenn mellom 10 og 79 år så 162 minutter i snitt på tv hver dag i februar, viser en undersøkelse fra Kantar Media. Det utgjør en vekst på 10,2 prosent fra februar 2020, skriver Kampanje.
Denne måneden har NRK blant annet bydd på Melodi Grand Prix, VM i skiskyting i Pokljuka i Slovenia, samt VM i nordiske grener i Oberstdorf i Tyskland.
NRK har også hatt suksess med Mesternes mester, som har hatt sin mest sette sesong hittil med et snitt på 1,5 millioner seere.
– Vi er fremdeles i en pandemisituasjon, folk er mye hjemme og er i Norge, og sånn sett så er det fint å se at det er stor oppslutning om det norske TV-tilbudet, sier NRKs TV-sjef Arne Helsingen til Kampanje.
TV 2 er den andre vinneren i februar med en totalandel på 24,6 prosent av markedet. Hovedkanalen TV 2 har en andel på 16,8 prosent. Nyhetskanalen hadde en andel på 3,5 prosent.
Utviklingen er ikke like god i lineær-TV-markedet for Discovery-gruppen. De nådde en totalandel på 12,4 prosent i februar. Nesten alle Discovery-kanalene går tilbake, inkludert TVNorge som ender på 5,6 prosent.
Heller ikke Nordic Entertainment Group kan glede seg over utviklingen i dette markedet. Deres tre kanaler TV3, Viasat 4 og TV6 tar en samlet andel på 5,6 prosent. Hovedkanalen TV3 har en andel på 2,8 prosent.
(©NTB)