Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 mars 2021 11:56
Del på Facebook
Anleggsarbeid på ny E6 mellom Kvam og Sjoa i Gudbrandsdalen i 2015. Forskning viser at nye og bedre veier gir netto tap for samfunnet. Foto: Paul Kleiven / NTB
Anleggsarbeid på ny E6 mellom Kvam og Sjoa i Gudbrandsdalen i 2015. Forskning viser at nye og bedre veier gir netto tap for samfunnet. Foto: Paul Kleiven / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dyre veiutbygginger har liten effekt på befolkningsvekst og flere arbeidsplasser i distriktene og koster mer enn det gir, viser ny forskning.

En undersøkelse fra NTNU viser at få av de forventede ringvirkningene ved nye veiutbygginger faktisk skjer, skriver Dagsavisen.

Funn etter ti store veiprosjekter som var ferdigstilt mellom 2005 og 2014, viser at det bare var fire av 19 kommuner som hadde fått flere bedrifter, til tross for kortere reisetid på mellom 5 minutter og én time. To av dem hadde faktisk fått færre bedrifter. Bare tre kommuner hadde fått økt sysselsetting, og fire kommuner meldte om flere innbyggere.

På alle veistrekningene var det derimot målt betydelig økt trafikk, flere av dem med mer enn en dobling.

– Fra et samfunnsøkonomisk perspektiv gir mange av veiprosjektene et netto tap for samfunnet, slår seniorforsker Morten Welde ved NTNU fast.

Welde sier at nye veier fører til byspredning og mer kjøring for folk som velger å bosette seg langt fra sentrum for å pendle fram og tilbake. Forskningen har vist at selv om nye og bedre veier fører til redusert reisetid per mil, så øker gjennomsnittlig reisetid per person fordi folk flytter lenger unna.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse