fbpx
Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 mars 2021 06:50
– Jeg syns det er oppsiktsvekkende, sier John Spilling i Ipsos etter at deres undersøkelse viser at fordommene mot mindre fartsovertredelser har minket hos nordmenn de siste 20 årene.Foto: Gorm Kallestad / NTB
– Jeg syns det er oppsiktsvekkende, sier John Spilling i Ipsos etter at deres undersøkelse viser at fordommene mot mindre fartsovertredelser har minket hos nordmenn de siste 20 årene.Foto: Gorm Kallestad / NTB

I løpet av de siste 20 årene har fordommene mot mindre fartsovertredelser minket, viser en ny undersøkelse fra Ipsos.

Andelen nordmenn som syns det er greit å kjøre litt over fartsgrensen, lå på 64 prosent i 1987. Siden da har tallet bare steget. Samfunnsundersøkelsen fra Norsk Monitor viser at tallet nå ligger på over 84 prosent, og det har det gjort siden tidlig 2000-tall. Andelen som syns at det er greit å kjøre med en liten, men ulovlig, promille, er langt lavere og ligger rundt 9 prosent de siste ti årene.

– Jeg syns det er oppsiktsvekkende at befolkningens rettferdighetssans mot mindre fartsoverskridelser har blitt mindre og mindre over tid. Særlig når vi samtidig ser at mindre promilleoverskridelser forblir fordømt av hele befolkningen, sier seniorkonsulent John Spilling, som er ansvarlig for samfunnsundersøkelsen Norsk Monitor.

Seniorrådgiver Rita Helen Aarvold i Statens vegvesen mener derimot at bildet er mer nyansert.

– Selv om de fleste vet at fart er en vesentlig årsak til at det skjer ulykker, er det likevel sosialt akseptert å kjøre litt over fartsgrensene. Ekstremfart, derimot, er det ikke aksept for. Samtidig kan disse holdningene knyttes opp til hvilken type veier det er snakk om. På strekninger med lav fartsgrense, altså 60 km/t og under, så er folk mer negative til å ligge over fartsgrensen, sier hun.

Når det kommer til kontrasten mellom andelen som syns at det er greit å kjøre med promille, og andelen som synes at det greit å kjøre litt over fartsgrensen, mener Aarvold at det har en forklaring.

– Det skyldes nok at man lettere forstår risikoen ved å kjøre med promille kontra det å kjøre litt over fartsgrensen, mener hun.

(©NTB)

Logg inn for å kommentere.
Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

KOMMENTARARKIV FRA TIDLIGERE KOMMENTARSYSTEM. KOMMENTARER LAGT TIL HER, BLIR ALDRI SYNLIGE. BRUK AKTIVT KOMMENTARSYSTEM OVER

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Årbok - Freiøya Historielag
Annonse

Siste kommentarer

Dette faller vel naturlig inn med Helge Orten sine planer om å bygge Molderegionen først, for så å bygge resten ...
Martin Louis Hauger 3 dager siden Når skal Møreaksen bygges?
Forhåpentlig vis aldri :-)
Martin Louis Hauger 3 dager siden Parodien er det Frank Sve som står for!
Nei, parodien er det Helge Orten & co. som står for :-)
Terje Sundsbø 4 dager siden Når skal Møreaksen bygges?
@Ronny OsvollDu har jo faktisk selv vist hva svaret er på spørsmålet Nye Veier stiller – målsettingen med fergefri E39 er ...
Ronny Osvoll 4 dager siden Når skal Møreaksen bygges?
@Terje SundsbøFrem mot 2050 kommer 95% av befolkningsveksten på Sunnmøre, så Molde kommer fint unna fremtidige trafikkproblem. Eneste plassen i fylke ...
Annonse

Hva skjer?

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte