Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 mars 2021 06:50
Del på Facebook
– Jeg syns det er oppsiktsvekkende, sier John Spilling i Ipsos etter at deres undersøkelse viser at fordommene mot mindre fartsovertredelser har minket hos nordmenn de siste 20 årene.Foto: Gorm Kallestad / NTB
– Jeg syns det er oppsiktsvekkende, sier John Spilling i Ipsos etter at deres undersøkelse viser at fordommene mot mindre fartsovertredelser har minket hos nordmenn de siste 20 årene.Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I løpet av de siste 20 årene har fordommene mot mindre fartsovertredelser minket, viser en ny undersøkelse fra Ipsos.

Andelen nordmenn som syns det er greit å kjøre litt over fartsgrensen, lå på 64 prosent i 1987. Siden da har tallet bare steget. Samfunnsundersøkelsen fra Norsk Monitor viser at tallet nå ligger på over 84 prosent, og det har det gjort siden tidlig 2000-tall. Andelen som syns at det er greit å kjøre med en liten, men ulovlig, promille, er langt lavere og ligger rundt 9 prosent de siste ti årene.

– Jeg syns det er oppsiktsvekkende at befolkningens rettferdighetssans mot mindre fartsoverskridelser har blitt mindre og mindre over tid. Særlig når vi samtidig ser at mindre promilleoverskridelser forblir fordømt av hele befolkningen, sier seniorkonsulent John Spilling, som er ansvarlig for samfunnsundersøkelsen Norsk Monitor.

Seniorrådgiver Rita Helen Aarvold i Statens vegvesen mener derimot at bildet er mer nyansert.

– Selv om de fleste vet at fart er en vesentlig årsak til at det skjer ulykker, er det likevel sosialt akseptert å kjøre litt over fartsgrensene. Ekstremfart, derimot, er det ikke aksept for. Samtidig kan disse holdningene knyttes opp til hvilken type veier det er snakk om. På strekninger med lav fartsgrense, altså 60 km/t og under, så er folk mer negative til å ligge over fartsgrensen, sier hun.

Når det kommer til kontrasten mellom andelen som syns at det er greit å kjøre med promille, og andelen som synes at det greit å kjøre litt over fartsgrensen, mener Aarvold at det har en forklaring.

– Det skyldes nok at man lettere forstår risikoen ved å kjøre med promille kontra det å kjøre litt over fartsgrensen, mener hun.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøKvart år i desember blir det utferdiga tildelingsbrev for påfølgande år, så også no. Brevet gjeld for budsjettåret 2025 og ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEr det tildelingsbrevet fra 2022 som hindrer SVV å forberede Vik-Molde? Det har jo vært gjort forberedelser helt fram til ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDu får google så finn du tildelingsbrevet for 2022Vedtaket frå Regjeringa er inntil 50% av garantiansvaret på nye riksvegprosjekt.
Terje Sundsbø 13 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvilken åpning gir regjeringens tildelingsbrev til SVV for planlegging av strekningen Ålesund-Vestnes (E136/E39)?Siden Frp og H ønsker å fjerne fylkeskommunene, ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøStatus er i dag at tildelingsbrevet til SVV frå Regjeringa ikkje gir opning for meir førebuing av strekninga Vik-Molde, inkludert ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu hevder at det vil kreve en ny KS2-analyse kun for å prisjustere kostnadene i en nylig utarbeidet KS2-analyse. Da ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse