Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 mars 2021 08:09
Del på Facebook
Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) sier salget av Bergen Engines ikke ble vurdert etter reglene for eierskapskontroll i forbindelse med salget til det russiske selskapet TMH international. Foto: Terje Pedersen / NTB
Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) sier salget av Bergen Engines ikke ble vurdert etter reglene for eierskapskontroll i forbindelse med salget til det russiske selskapet TMH international. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ettersom Bergen Engines ikke er underlagt sikkerhetsloven, ble heller ikke salget til russiske TMH International vurdert etter reglene om eierskapskontroll.

Det er svaret forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) gir på spørsmål fra stortingsrepresentant Emilie Enger Mehl (Sp), skriver NRK. Mehl ba statsråden svare på hvordan den norske motorfabrikanten, som er leverandør til det norske Forsvaret, kan bli solgt til russiske interesser.

Bakke-Jensen svarer at Bergen Engines ikke er underlagt sikkerhetsloven, og at reglene om eierskapskontroll derfor ikke kommer til anvendelse. Han viser til at Bergen Engines er underleverandør til selskapet Vard, der Forsvaret gjennomfører en sikkerhetsgradert anskaffelse av nye kystvaktfartøy. Det er Forsvarsmateriell (FMA) som håndterer selve anskaffelsen, mens vedlikeholdet ivaretas gjennom Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO).

– Forsvaret vurderer

– Både FLO og FMA gjør vurderinger av hvordan salget vil påvirke vedlikehold, kontrakter og fremtidige leveranser der Bergen Engines AS nå er underleverandør, skriver Bakke i svaret til Mehl, og legger til at han ikke vil forskuttere utfallet av disse vurderingene.

Det har vakt betydelig oppsikt i det politiske miljøet at Bergen Engines, som utvikler motorer til tog og skip og har det norske Forsvaret som en av sine største kunder, er solgt til russiske TMH International. Fabrikken er i dag eid av britiske Rolls-Royce, som for ett år siden bestemte seg for å selge virksomheten.

Emilie Enger Mehl (Sp), som stilte spørsmålet om ikke salget av Bergen Engines hadde vært vurdert etter bestemmelsene i sikkerhetsloven, er sterkt kritisk til redegjørelsen fra Bakke-Jensen.

Strider med norske interesser

– Når skal sikkerhetsloven hjelpe oss med å beskytte egne interesser om det ikke kan anvendes i denne saken? Her er vi i en situasjon der russere kan få ansvar for service og vedlikehold på motorer om bord i Marjata, ett av våre viktigste etterretningsfartøyer, samt i våre kystvaktskip, sier Mehl til E24.

Hun mener salget åpenbart er i strid i med norske interesser at regjeringen er nødt til å gripe inn og stanse salget. Slik kommenterer hun spørsmålet om hva Senterpartiet tenker om at Fremskrittspartiet vurderer mistillit som følge av saken:

– Vi har ikke behov for å verne om noen statsråder.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse