Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 mars 2021 21:38
Del på Facebook
Flere skip har ligget i midlertidig opplag i Rosfjorden ved Lyngdal i påvente bedre tider under covid-19. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
Flere skip har ligget i midlertidig opplag i Rosfjorden ved Lyngdal i påvente bedre tider under covid-19. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rederiforbundet melder at antall skip og rigger i opplag har vært høyere under koronapandemien enn under krisen bransjen opplevde for fem år siden

Det er i forbundets Konjunkturrapport for 2021 at konsekvensene for skipsfarten under koronapandemien er beskrevet. Ved årsskiftet lå 204 skip og rigger i opplag som følge av tiltakene som skulle bremse viruset, flere enn under offshorekrisen i 2016 og 2017.

– For en gjennomglobalisert næring som skipsfarten har det skapt store utfordringer når verden bokstavelig talt stenger ned, sier administrerende direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund.

En undersøkelse blant forbundets medlemmer viser at det er særlig innenfor oljeservice, rigg og for passasjerferjer omsetningen er falt mest. Passasjertrafikken alene falt med 46 prosent i fjor.

Innenfor transport av last har mye av virksomheten gått som normalt og omsetningen har økt med 8 prosent, men det har vært store utfordringer knyttet til å bytte ut mannskap på skipene.

For inneværende år regner rederiene imidlertid en betydelig endring og nær en halvering av antall skip i opplag i løpet av året.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse