Møre og Romsdal MDG mener uttalelsene fra samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og regjeringen om at Nasjonal Transportplan (NTP) er i tråd med klimamålene, fullstendig mangler troverdighet.
Partiet skriver at NTPs storsatsing i Møre og Romsdal, Møreaksen, er blant prosjektene i NTP som klarest bryter med både nasjonale og lokale klimamål, og med fylkets egen målsetning om å bli Norges «miljøfylke nummer 1».
– Ifølge Vegvesenets egne beregninger, som på grunn av storstilt bygging i myr mest sannsynlig er for lave, viser at prosjektet bare i byggefasen vil slippe ut mer enn 500.000 tonn CO2, sier Carl Johansen, gruppeleder på fylkestinget og førstekandidat til Stortinget for MDG.
Johansen sier at NTP ikke har troverdighet på å nå klimamålene.
– Alle de store motorveiprosjektene er en katastrofe for natur og artsmangfold. Vi ser nok en gang at i stedet for å prioritere digitalisering, satse massivt på sykkelveier og grønn kollektivtransport, og vedlikehold av de veiene vi har, fortsetter regjeringen og Stortinget å satse på økt biltrafikk.
Blant de positive tiltakene i NTP er økte tilskudd til mindre byområder for å bidra til å nå nullvekstmålet i biltrafikken, et tiltak som vil omfatte Ålesund og som MDG lenge har jobbet for, samt økte bevilgninger til veivedlikehold.
– Vi er glade for at det nå kommer penger til dette, men det er jo langt fra nok. Slik blir det når man samtidig skal bygge den rådyre klimaverstingen Møreaksen. Problemet er at det politiske flertallet i Møre og Romsdal vil ha i pose og sekk - de vil ha Møreaksen, de vil ha billigere ferge, og i tillegg vil de ha penger til å dekke det enorme veietterslepet på 8,6 milliarder. Ingen vil prioritere, og ingen vil si hvor pengene skal tas fra. Dette gjenspeiles naturligvis i NTP.
Johansen sier at en fersk undersøkelse utført av TNS Kantar på vegne av NAF viser at veivedlikehold er viktigst for folk i Møre og Romsdal. Hele 63 prosent av de spurte mener politikerne må prioritere bedre vedlikehold av de veiene vi har, mens bare halvparten så mange vil ha nye veier.
– Hadde det politiske flertallet i Møre og Romsdal brydd seg om hva folk ønsket, ville de krevd at veivedlikehold, folkekravet om billigere ferge, samt bedre kollektivtilbud i byene våre, ble prioritert. Resultatet av fylkets manglende evne til å prioritere, blir i praksis at det er Stortinget som bestemmer hva som skal bygges i Møre og Romsdal. Da får vi en NTP som i sum er dårlig for både innbyggerne, klimaet og økonomien.
– For det som Møreaksen koster, ville vi kunne fått gratis ferge til evig tid for innbyggerne i Møre og Romsdal, vi kunne tatt hånd om hele veietterslepet, og hatt penger igjen til skole og helse, avslutter Johansen.