Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Vidar Holm
Artikkel
19 mars 2021 21:15
Del på Facebook
Andreas Betten på sin nye sjark Nordvalen
Andreas Betten på sin nye sjark Nordvalen
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 I dag overtok 20-åringen Andreas Betten den 35 fot store sjarken "Reidar" bygd i 1989 og betydelig oppgradert i 2018 fra Vannøya i Karlsøy kommune.

Båten får nå navnet "Nordvalen" etter hjemplassen til Andreas sine besteforeldre. Fiskerinummer blir M 70 SM.

Andreas har nå sagt opp jobben sin i oppdrettsselskapet Salmar.Det gjør at det er behov for en ny arbeidstaker der. Aktivetet avler aktivitet.

Torskekvoten nordpå skal fiskes før Andreas setter kursen hjemover til Smøla om et par uker eller før, om alt går greit . Kvoten er på drøye femten tonn torsk pluss et tillegg på 30 % som er tildelt de under 30 år som vil satse på fiskeri.

Andreas er tross sin unge alder ingen nybegynner innen fiskeri. Mange har nok kost seg med kreps han har fisket, for med 550 teiner i sjøen har det vært litt mer enn fiske til eget bruk. Leppefiske er også et fiskeri han har bedrevet og vil fortsette med. Til det fisket bruker han en mindre åpen båt. Selv om det ikke blir like mye krepsefiske som før, lover Betten at det skal bli muligheter for både fastboende og turister til å skaffe seg delikatessen lokalt også videre.

Når kraftpluggen av en båt som måler hele 4.5 meter i bredden og har en John Deer motor på 300 hestekrefter og alt av moderne utstyr for fiskeriet den skal bedrive klapper til kai i hjemmehavna på Jøstølen, er det ved ei nyoppusset brygge med garnbinge og eget verksted. Det er med andre ord en driftig ung fisker som nå bidrar til at fiskeri som næring får nok et tilskudd i en kommune med lange tradisjoner i nettopp innen fiskeri og fangst av de fleste slag.

Fiskeri er for lengst blitt en meget lønnsom geskjeft og det er bra at unge folk i kommunen ser muligheten til å leve av havet på denne måten. Vi ønsker lykke til og skitt fiske!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse