Annonse
KSU – Vipps – desktop
Vidar Holm
Artikkel
Vidar Holm
19 mars 2021 21:15
Del på Facebook
Andreas Betten på sin nye sjark Nordvalen
Andreas Betten på sin nye sjark Nordvalen
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 I dag overtok 20-åringen Andreas Betten den 35 fot store sjarken "Reidar" bygd i 1989 og betydelig oppgradert i 2018 fra Vannøya i Karlsøy kommune.

Båten får nå navnet "Nordvalen" etter hjemplassen til Andreas sine besteforeldre. Fiskerinummer blir M 70 SM.

Andreas har nå sagt opp jobben sin i oppdrettsselskapet Salmar.Det gjør at det er behov for en ny arbeidstaker der. Aktivetet avler aktivitet.

Torskekvoten nordpå skal fiskes før Andreas setter kursen hjemover til Smøla om et par uker eller før, om alt går greit . Kvoten er på drøye femten tonn torsk pluss et tillegg på 30 % som er tildelt de under 30 år som vil satse på fiskeri.

Andreas er tross sin unge alder ingen nybegynner innen fiskeri. Mange har nok kost seg med kreps han har fisket, for med 550 teiner i sjøen har det vært litt mer enn fiske til eget bruk. Leppefiske er også et fiskeri han har bedrevet og vil fortsette med. Til det fisket bruker han en mindre åpen båt. Selv om det ikke blir like mye krepsefiske som før, lover Betten at det skal bli muligheter for både fastboende og turister til å skaffe seg delikatessen lokalt også videre.

Når kraftpluggen av en båt som måler hele 4.5 meter i bredden og har en John Deer motor på 300 hestekrefter og alt av moderne utstyr for fiskeriet den skal bedrive klapper til kai i hjemmehavna på Jøstølen, er det ved ei nyoppusset brygge med garnbinge og eget verksted. Det er med andre ord en driftig ung fisker som nå bidrar til at fiskeri som næring får nok et tilskudd i en kommune med lange tradisjoner i nettopp innen fiskeri og fangst av de fleste slag.

Fiskeri er for lengst blitt en meget lønnsom geskjeft og det er bra at unge folk i kommunen ser muligheten til å leve av havet på denne måten. Vi ønsker lykke til og skitt fiske!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse