Annonse
Vidar Holm
Artikkel
Vidar Holm
20 februar 2021 12:24
Del på Facebook
Foto: Vidar Holm
Foto: Vidar Holm
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I går stevnet Ådne Johannes Myrvoll inn i Dyrnesvågen på Smøla for å ta ombord nytt utstyr for fiske hos Oppdrettsservice.

Båten er en Selfa 35 fra 1999, med en cummins på 152 hk, solgt som nybygg til Russland, men eid av smølværingen Tor Otto Betten noen år. Således er det allerede en Smølabåt som alikevel gir tilvekst til fiskeflåten på Smøla da Betten har handlet seg en ny båt nordfra.

Ådne er for tiden styrmannskadett på en brønnbåt som heter Aqua Transporter. Men planen er og drive sjarken på fulltid når han er ferdig med kadettida.

Det blir blandingsfiske med garn i hjemlige farvann i første omgang. Så blir det forhåpentligvis en tur nordover og ta torsken på neste fritur. Utover sommeren blir det fiske etter breiflabb og seifiske og på høsten blir det leppefiske da Ådne har leppefiskkvote på en annen båt. Alt i alt gir dette nok et tilskudd til sjarkflåten som faktisk har vært i vekst de siste årene på Smøla.

Det er fullt mulig å skaffe seg en brukbar inntekt i dette yrket og som nevnt i innledningen gir også dette ringvirkninger i lokalt næringsliv.

Smøla har kanskje fra gammelt av tatt fiskeri litt for gitt men det har som i alle yrkesgrupper vært en enorm effektivisering og rasjonalisering også i denne bransjen. Verdiene på fisk har gått til himmels og det er ingenting som tilsier at dette skal stoppe. Verdens befolkning behøver mat og vi spås å være 11.5 milliarder munner å mette i 2100 før vi flater ut.

Spørsmålet er nå mer hvem som skal få lov til å høste verdiene og hvor de bor. Det er gledelig å se ny aktivitet innen fiskeri på Smøla og ønsker båt og mannskap lykke til.

Båten skal få det passende navnet "Håpet" og det mistenkes at pappa Åsmund vil mønstre på som mannskap innimellom i Myrvollveien kystfiske AS.

Bon Voyage.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse