Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Vidar Holm
Artikkel
20 februar 2021 12:24
Del på Facebook
Foto: Vidar Holm
Foto: Vidar Holm
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I går stevnet Ådne Johannes Myrvoll inn i Dyrnesvågen på Smøla for å ta ombord nytt utstyr for fiske hos Oppdrettsservice.

Båten er en Selfa 35 fra 1999, med en cummins på 152 hk, solgt som nybygg til Russland, men eid av smølværingen Tor Otto Betten noen år. Således er det allerede en Smølabåt som alikevel gir tilvekst til fiskeflåten på Smøla da Betten har handlet seg en ny båt nordfra.

Ådne er for tiden styrmannskadett på en brønnbåt som heter Aqua Transporter. Men planen er og drive sjarken på fulltid når han er ferdig med kadettida.

Det blir blandingsfiske med garn i hjemlige farvann i første omgang. Så blir det forhåpentligvis en tur nordover og ta torsken på neste fritur. Utover sommeren blir det fiske etter breiflabb og seifiske og på høsten blir det leppefiske da Ådne har leppefiskkvote på en annen båt. Alt i alt gir dette nok et tilskudd til sjarkflåten som faktisk har vært i vekst de siste årene på Smøla.

Det er fullt mulig å skaffe seg en brukbar inntekt i dette yrket og som nevnt i innledningen gir også dette ringvirkninger i lokalt næringsliv.

Smøla har kanskje fra gammelt av tatt fiskeri litt for gitt men det har som i alle yrkesgrupper vært en enorm effektivisering og rasjonalisering også i denne bransjen. Verdiene på fisk har gått til himmels og det er ingenting som tilsier at dette skal stoppe. Verdens befolkning behøver mat og vi spås å være 11.5 milliarder munner å mette i 2100 før vi flater ut.

Spørsmålet er nå mer hvem som skal få lov til å høste verdiene og hvor de bor. Det er gledelig å se ny aktivitet innen fiskeri på Smøla og ønsker båt og mannskap lykke til.

Båten skal få det passende navnet "Håpet" og det mistenkes at pappa Åsmund vil mønstre på som mannskap innimellom i Myrvollveien kystfiske AS.

Bon Voyage.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 22 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse