Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Vidar Holm
Artikkel
20 februar 2021 12:24
Del på Facebook
Foto: Vidar Holm
Foto: Vidar Holm
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I går stevnet Ådne Johannes Myrvoll inn i Dyrnesvågen på Smøla for å ta ombord nytt utstyr for fiske hos Oppdrettsservice.

Båten er en Selfa 35 fra 1999, med en cummins på 152 hk, solgt som nybygg til Russland, men eid av smølværingen Tor Otto Betten noen år. Således er det allerede en Smølabåt som alikevel gir tilvekst til fiskeflåten på Smøla da Betten har handlet seg en ny båt nordfra.

Ådne er for tiden styrmannskadett på en brønnbåt som heter Aqua Transporter. Men planen er og drive sjarken på fulltid når han er ferdig med kadettida.

Det blir blandingsfiske med garn i hjemlige farvann i første omgang. Så blir det forhåpentligvis en tur nordover og ta torsken på neste fritur. Utover sommeren blir det fiske etter breiflabb og seifiske og på høsten blir det leppefiske da Ådne har leppefiskkvote på en annen båt. Alt i alt gir dette nok et tilskudd til sjarkflåten som faktisk har vært i vekst de siste årene på Smøla.

Det er fullt mulig å skaffe seg en brukbar inntekt i dette yrket og som nevnt i innledningen gir også dette ringvirkninger i lokalt næringsliv.

Smøla har kanskje fra gammelt av tatt fiskeri litt for gitt men det har som i alle yrkesgrupper vært en enorm effektivisering og rasjonalisering også i denne bransjen. Verdiene på fisk har gått til himmels og det er ingenting som tilsier at dette skal stoppe. Verdens befolkning behøver mat og vi spås å være 11.5 milliarder munner å mette i 2100 før vi flater ut.

Spørsmålet er nå mer hvem som skal få lov til å høste verdiene og hvor de bor. Det er gledelig å se ny aktivitet innen fiskeri på Smøla og ønsker båt og mannskap lykke til.

Båten skal få det passende navnet "Håpet" og det mistenkes at pappa Åsmund vil mønstre på som mannskap innimellom i Myrvollveien kystfiske AS.

Bon Voyage.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 5 dager siden Anbefales å ta et besøk til Kvernes
Nå forstod jeg hvorfor det kalles stavkirke!
@Terje SundsbøPunk 1 og 2. Premissene i påstanden er ufullstendig. Vart spørsmålet komplettert med kostnaden for kvar passering målt opp mot ...
@Geir Ole SætremyrHvorfor svarer du ikke på de spørsmålene du får? Det du kaller en ytring fra Rasmus Rasmussen, er en liste ...
@Terje SundsbøEg peika på at Trude Brosvik sa meir. Ja  ho ville ha rassikring av Tokagjelet også. Så det er korrekt. ...
@Terje SundsbøHar du lest protokollen frå Fylkestinget der dei behandla RTP?
@Geir Ole SætremyrVestland fylkeskommune prioriterer ikke rassikring av turistveier og vedlikehold av veiene mellom fergeleiene framfor fastlandssamband til egne innbyggere. De skal ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse