Annonse
KSU – Vipps – desktop
Vidar Holm
Artikkel
Vidar Holm
12 oktober 2019 16:08
Del på Facebook
MS Senior. Foto Ivar Strømmen
MS Senior. Foto Ivar Strømmen
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Årets makrellfiske er i full gang. Et viktig fiskeri for norsk fiskerinæring og verdiskapningen i Norge. Årets priser ligger på rundt 17 kroner kiloen til fisker. Noe som må sies å være bra.

Fisket har i år hovedsakelig foregått i engelsk sektor / EU sone. Noe som altså betyr langt vest i Nordsjøen og avhenger av en fiskeriavtale som gjør at Norske båter kan fiske i EU sone og omvendt.

I forkant av Brexit er det knyttet stor spenning til hva dette ville medføre men dagens avtale videreføres ut året mellom Norge og England. Det er og liten grunn til å tro at det vil by på problemer i fremtiden da Norge og England rår over store havområder og tross tidligere uenigheter innen fiskerigrenser har et godt forhold og samarbeid med hverandre.

Se i bunnen av artikkelen for bildealbum med mange bilder fra årets makrellfiske og livet ombord i Senior

Shetland og Norge

At mange norske båter i år som ofte ellers flere ganger har søkt ly for dårlig vær på Shetland, er et populært innslag som alltid der borte. Shetland og Norge har et spesielt forhold som naturlig er gjennom fiskerier men ikke minst på grunn av 2.verdenskrig. Et flott museum med krigshistorie i Lerwick er vel verdt et besøk. At de har bilder av makrell på 5 pund sedlene sine viser viktigheten av havet og fisken for Shetland.

Senior fra Bodø er en av båtene som deltar i dette fiskeriet som innen ringnot er holdt for å være det gjeveste og mest innbringende fiskeriet. Den lille lillebroren til makrellstørja er en fisk som er rask og mer utfordrende å fange enn sild og lodde som er de andre artene man fanger med not. Også sei fiskes med not av de mindre båtene.

Mannskap spredt over hele landet

Ombord på Senior er et mannskap på 9, bosatt høyst forskjellige steder i landet. Det er litt uvanlig på denne type fartøy da mannskapet som oftest er bosatt i nærheten av båtens hjemsted. Fra Midsunding bosatt i Sarpsborg i sør via Smølværing bosatt i Klæbu til folk bosatt i bla Bodø, Senja og til Tromsøområdet i nord.

Maskiner og utstyr – nothaler fra Triplex på Averøy

En norsk ringnotbåt som Senior og også mange andre rundt om i verden forsåvidt, har mye norsk utstyr ombord.

Nothalerutstyr og dekkskraner fra Triplex på Averøy. Trål og snurpevinsjer fra RAPP i Bodø, eventuelt begge deler fra KARM på Karmøy som også er mye brukt. Kjøleanlegg for nedkjøling av sjøvann (RSW anlegg som står for Refrigerated Sea Water) fra FrioNordica i Molde og fiskeletingsutstyr fra Simrad.

Senior har til og med en norskprodusert hovedmaskin. En totakts V10 Wichmann på 4000 hestekrefter fra den anerkjente og tradisjonsrike men nå nedlagte motorfabrikken på Rubbestadneset. De eies nå av finske Wartzila og lager gear og propellsystemer. Senior har propellgear fra Volda gear. Litt spesielt er det også at båten som er bygget i 1989 ved Th.Hellesøy Skipsverft, har den aller første nothaleren av typen "Stor Triplex" som den ble omtalt som da den serien kom. Dette synes veteranene ved Triplex er ekstra stas når båten er innom Triplex på Averøy. I gangene i kontorbygget henger også flere bilder av nettopp denne båten og nothaler nr 1 i denne serien.

Enorme nøter

En moderne ringnot har en enorm størrelse. Nota de benytter på Senior, har en diameter på 732 meter (400 favn) og en dybde på 201 meter (110 favn).  Nota settes  fra hekken av båten og tas inn med med notvinsjen på siden og ca midten av skipet. Nota har blylodd og flytelegemer av plast så den skal flyte riktig. Snurpelina er en stålvaier. Fisken pumpes ombord og på land ved hjelp av fiskepumper.

Ringnot og kraftblokk ble introdusert i fiskeflåten på midten av sekstitallet som en videreutvikling av den eldre snurperen med doryer.

Kvoter, salg og marked

Årets makrellkvote for Senior er på drøye 1000 tonn makrell og den er nå ute på sin tredje tur etter å ha levert to fangster på 360 og 320 tonn. Håpet er å klare ta resten på denne turen. Dette er ferskvare som må til lands så fort så mulig etter fangst så noen dagers fiskeri er uaktuelt. Fisken oppbevares i tanker med sjøvann som er nedkjølt til - 1.5 grader. Det er en enkel forklaring på hvorfor det ikke er kaldere. Det er så kaldt man kan kjøle sjøvann før det begynner å fryse i kjøleanlegget det sirkulerer igjennom.

Fisken bys ut på lukket auksjon gjennom Norges Sildesalgslag og kjøperne byr på fangster med opplysninger om størrelse, vektinndeling, eventuelt åteinnhold oppgitt fra båten og er solgt lenge før båten når land. Kjøpere finnes fra Egersund i sør til Brekstad i nord. Mottaket Atlantic Dawn på Smøla er en av aktørene som kjøper fangster. Mye av fisken går til Japan. Det er helst den største og feiteste de vil ha. Denne anvendes til sushi. Sild i Nordsjøen og Norsk vårgytende sild NVG blir de neste fiskeriene for Senior i år.

Ringnotbåter fra Nordmøre

Ringnotbåter fra Nordmøre som deltar i årets makrellfiske er Stormfuglen, Paul Senior, Liaholm, Orfjord og Gularøy fra Averøy samt Dyrnesvåg fra Smøla. Tråleren Fiskebank fra Smøla har også makrellkvote.

Bildealbum fra makrellfiske og livet ombord i Senior

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse