Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
21 mars 2021 11:10
Del på Facebook
Rødt-leder Bjørnar Moxnes. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Rødt-leder Bjørnar Moxnes. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen la 19. mars fram Nasjonal transportplan 2022–2033. Der er det lagt til grunn 1 200 milliarder kroner til å drifte, vedlikeholde og utvikle et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Dette skal gå til tiltak over hele landet. 

Bjørnar Moxnes og partiet Rødt reagerer med kraftig kritikk til NTP i en pressemelding. De mener regjeringen lanserer et luftslott med dyre og upopulære prestisjeprosjekter i stedet for en transportplan som bidrar til å kutte utslipp og sikre trygg og rimelig framkommelighet i hele landet, uansett hvor du bor og hva man måtte ha på konto.

– Torpederer klimamål og skaper miljøproblemer

– Transportplanen er som en torpedo mot de klimamålene regjeringa selv la frem i januar,  og løsningen på miljøproblemene er ikke enorme og dyre firefeltsmotorveier slik regjeringen legger opp til. Dette er penger som kunne blitt brukt på lyntog og Nord-Norge-banen. I stedet vil regjeringa øke trafikken både i og mellom de store byene, samtidig som de raserer uvurderlig natur og fortsetter nedbygging av naturmangfold og matjord, sier Moxnes.

Moxnes sier videre at Rødt vil prioritere trygge veier og rassikring foran nye store motorveier, og satse på buss, tog, bane, båt og ladeinfrastruktur i hele landet, ikke på enorme prestisjeprosjekter og at vi heller ikke bare kan bytte ut fossilbilene med elbiler og fortsette den elleville trafikkveksten som før. 

Rødt mener regjeringen fortsetter å basere seg på privatisering, sosial dumping og innleie for å få ned kostnadene. Oppstykkingen av jernbanen er fordyrende og millioner sløses bort på direktørlønninger. Derfor ønsker partiet å samle NSB og heller bruke pengene på nye jernbaneprosjekter.

– Det er begrenset hvor mange ganger Ringeriksbanen kan ligge inne i en transportplan før regjeringa mister all troverdighet på at de vil bygge den. Både størrelsesorden på hele planen og flere av prosjektene gir inntrykk av at dette er mer et forsøk på å hjelpe KrF over sperregrensen, enn et realistisk styringsdokument for samferdselspolitikken de neste ti årene,  sier Moxnes

– En hån mot distriktene

– Regjeringa forsøker å selge dette inn som en plan for distriktene, men sannheten er at selv om det loves mange milliarder til prosjekter i distriktene, så er mange av disse svært upopulære i nærområdene. Sånn sett er planen heller nok et eksempel på den hånlige ministerarrogansen som preger Høyre-regjeringa, sier Moxnes. 

– De virkelig store pengene går til prosjekter som Hordfast og Møreaksen som er både dyre, upopulære og klimafiendtlige. I sær Møreaksen er omstridt i Møre og Romsdal, da det har vært stor uenighet om det skal være Møreaksen, Romsdalsaksen, eller ingen akse men heller bedre og mer miljøvennlige fergetilbud og kollektivtilbud, slik som Rødt Møre og Romsdal gikk til valg på i 2019, forteller Silje Alise Ness, fylkestingsrepresentant for Rødt Møre og Romsdal.

Likevel kjører samferdselsminister Hareide på som om det fremdeles var Frp som styrte. Med 123 milliarder i bompengefinansiering legger regjeringa dessuten opp til et nytt bompengeopprør langs kysten. Vi trenger i stedet en rettferdig samferdselspolitikk for hele landet som legger til rette for at flere kan kjøre kollektivt og at vi kutter utslippene, sier Ness. 

– Ønsker å sikre en samferdselspolitikk for miljø og sikkerhet

– Det mest tragiske med planen er hvordan den totalt overser klimaendringene. Men heldigvis sitter denne regjeringen på oppsigelse. Noe av det første et nytt flertall må gjøre må være å vrake mesteparten av denne planen, og heller bruke milliardene på jernbane, buss og båt, slik at vi sikrer et godt kollektivtilbud i hele landet. Rødt skal være en pådriver for at dette blir fulgt opp av et nytt flertall etter stortingsvalget, avslutter Ness.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse