Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB / KSU.NO
Artikkel
NTB / KSU.NO
26 mars 2021 13:59
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Tore Meek / NTB
Illustrasjonsfoto: Tore Meek / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Havsul I, Kvinesheia og Remmafjellet vindkraftverk fikk ikke utsatt frist for idriftsettelse, bestemte Olje- og energidepartementet fredag.

Departementet opprettholder NVEs vedtak om å ikke gi utsatt frist for Kvinesheia og Remmafjellet vindkraftverk.

Departementet omgjør samtidig NVEs vedtak om å gi Havsul I vindkraftverk utsatt frist for idriftsettelse.

Vedtakene er i tråd med Stortingets anmodningsvedtak om å ikke gi forlenget frist for idriftsettelse av vindkraftverk utover 31. desember 2021 og energimeldingen fra 2016, hvor det ble varslet en innstramming i praksisen med forlengelse av konsesjoner etter utløpet av fristen for å delta i elsertifikatmarkedet.

Forbundet Fiskebåt jubler

I forhold til vindkraftprosjektet Havsul I har Forbundet Fiskebåt, som har jobbet aktivt mot prosjektet, kommet med en egen pressemelding.

Olje- og Energidepartementet har avgjort at det ikkje blir utsatt igangssettingsfrist for vindkraftprosjektet Havsul I. Dette er ein stor siger for Fiskebåt som har jobba aktivt for at det ikkje skulle bli gitt ytterlegare utsetting.

- Vi er glade for at Olje- og energidepartementet har høyrt på våre innspel i denne saka og avslått søknaden om ytterlegare utsetting, seier informasjonsleiar i Fiskebåt, Odd Kristian Dahle.

Det har skjedd mykje på dei 12 åra etter at konsesjonen blie gitt, og ein stor del av grunnlaget er uttdatert.Havsul I er planlagt i eit svært viktig gytefelt for NVG-sild (Norsk vårgyttande sild) og andre fiskeartar.

- Ei utbygging i dette området ville utgjere ein stor trussel mot både gyting og fiskeriinteressene. Vi håpar vidare at dette avslaget er eit signal om at styresmaktene framover vil ta meir omsyn til fiskeriinteressene i samband med vindkraftkonsesjonar.

Fiskebåt har tidlegare omtalt denne saka og også levert inn ein klage på NVE sitt vedtak som ga utbyggar utsetting. Dette kan lesast her.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse