Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
07 april 2021 12:01
Del på Facebook
Oljefondssjef Nicolai Tangen presenterte en ny strategiplan samtidig som oljefondet kunngjorde sitt første kjøp av infrastruktur for fornybar energi, nærmere bestemt en andel på 50 prosent i en nederlandsk havvindpark. Arkivfoto: Terje Pedersen / NTB
Oljefondssjef Nicolai Tangen presenterte en ny strategiplan samtidig som oljefondet kunngjorde sitt første kjøp av infrastruktur for fornybar energi, nærmere bestemt en andel på 50 prosent i en nederlandsk havvindpark. Arkivfoto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statens pensjonsfond utland, også kjent som oljefondet, har kjøpt halvparten av en nederlandsk havvindpark for 13,9 milliarder kroner.

Dette er fondets første investering i infrastruktur for fornybar energi, opplyser Norges Bank Investment Management , som forvalter fondet.

Havvindparken Borssele 1 & 2 ble ferdig i fjerde kvartal i fjor. Kjøpsavtalen med operatør Ørsted ble signert 7. april, og kjøpet skal være sluttført i andre eller tredje kvartal i år.

– Et godt prosjekt

– Vi er glad for å ha gjennomført vår første investering i unotert infrastruktur for fornybar energi og ser fram til å samarbeide med Ørsted, som er markedsledende innen havvind. Dette er et godt prosjekt, og investeringen er i tråd med vår strategi om å bygge en portefølje av vind- og solkraftanlegg av høy kvalitet, sier Mie Holstad, som er NBIMs direktør for eiendom- og infrastrukturinvesteringer.

Borssele 1 & 2 har en kapasitet på rundt 752 megawatt (MW) og produserer energi tilsvarende det årlige elektrisitetsforbruket til rundt én million nederlandske husstander.

Til sammenligning hadde Norge totalt 53 vindparker med en kapasitet på 3.977 MW ved årsskiftet, ifølge Ilje og energidepartementet. Det nederlandske prosjektet tilsvarer dermed 19 prosent av hele Norges vindkraftkapasitet.

Ny plan

Nyheten om havvindinvesteringen ble lagt fram på en pressekonferanse onsdag. Der presenterte også oljefondssjef Nicolai Tangen en ny strategiplan for fondet.

– Den reviderte strategien bygger på tidligere strategiplaner. Høy avkastning, ansvarlig forvaltning og åpenhet fortsetter å være nøkkelord i vår strategi, sier Tangen.

– Den reviderte strategien fokuserer på optimalisering av prosesser, teknologi og utvikling av våre ansatte.

Den nye planen er kortere, klarer og tettere knyttet til handling og til forholdet mellom løpende oppgaver og våre strategiske ambisjoner, opplyser NBIM i en pressemelding.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse