Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 mai 2021 12:35
Del på Facebook
Stortinget vedtok å midlertidig endre skattereglene for oljeindustrien våren 2020 for å motvirke virkningene fra koronapandemien. Foto: Bjørnar Morønning / NTB
Stortinget vedtok å midlertidig endre skattereglene for oljeindustrien våren 2020 for å motvirke virkningene fra koronapandemien. Foto: Bjørnar Morønning / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statens inntekter fra olje- og gassvirksomheten i 2020 var lavere enn de har vært siden 1999. Også i år ventes det langt lavere inntekter enn vanlig.

Inntektsbortfallet skyldes lav oljepris, men også de midlertidige skatteendringene som et bredt flertall på Stortinget vedtok som et koronatiltak i juni i fjor, skriver NRK.

I revidert nasjonalbudsjett (RNB) anslår regjeringen at inntektene fra sektoren i 2021 vil bli om lag 154 milliarder kroner. Det er 45 milliarder kroner mer enn resultatet i 2020, men også dette tallet er usedvanlig lavt.

Inntektsbortfallet skyldes lav oljepris, men også de midlertidige skatteendringene som et bredt flertall på Stortinget vedtok som et koronatiltak i juni i fjor. Hensikten var å dempe krisen som koronapandemien og oljeprisfallet hadde kastet petroleumsnæringen og leverandørindustrien uti.

– Jeg er sterkt bekymret. Hovedproblemet er at vi bruker enorme subsidier på å holde aktivitetsnivået i oljeindustrien kunstig høyt. Vi risikerer å statlig subsidiere utbygginger på norsk sokkel som vil være ulønnsomme for fellesskapet, sier SVs finanspolitiske talsperson Kari Elisabeth Kaski.

SV sto utenfor det brede flertallet om oljeskattepakken.

– Det er ingen tegn til at det nå investeres i ulønnsomme prosjekter. Jeg legger til grunn at selskapene investerer ut ifra lønnsomhet, svarer finansminister Jan Tore Sanner (H).

Finansdepartementet bemerker at det er vanskelig å beregne effekten av fjorårets skatteendringer. Det er blant annet vrient å fastslå hvor mye av inntektsfallet som skyldes skatteendringene, og hvor mye som skyldes endringer i oljeprisen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse