Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
13 mai 2021 12:35
Del på Facebook
Stortinget vedtok å midlertidig endre skattereglene for oljeindustrien våren 2020 for å motvirke virkningene fra koronapandemien. Foto: Bjørnar Morønning / NTB
Stortinget vedtok å midlertidig endre skattereglene for oljeindustrien våren 2020 for å motvirke virkningene fra koronapandemien. Foto: Bjørnar Morønning / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statens inntekter fra olje- og gassvirksomheten i 2020 var lavere enn de har vært siden 1999. Også i år ventes det langt lavere inntekter enn vanlig.

Inntektsbortfallet skyldes lav oljepris, men også de midlertidige skatteendringene som et bredt flertall på Stortinget vedtok som et koronatiltak i juni i fjor, skriver NRK.

I revidert nasjonalbudsjett (RNB) anslår regjeringen at inntektene fra sektoren i 2021 vil bli om lag 154 milliarder kroner. Det er 45 milliarder kroner mer enn resultatet i 2020, men også dette tallet er usedvanlig lavt.

Inntektsbortfallet skyldes lav oljepris, men også de midlertidige skatteendringene som et bredt flertall på Stortinget vedtok som et koronatiltak i juni i fjor. Hensikten var å dempe krisen som koronapandemien og oljeprisfallet hadde kastet petroleumsnæringen og leverandørindustrien uti.

– Jeg er sterkt bekymret. Hovedproblemet er at vi bruker enorme subsidier på å holde aktivitetsnivået i oljeindustrien kunstig høyt. Vi risikerer å statlig subsidiere utbygginger på norsk sokkel som vil være ulønnsomme for fellesskapet, sier SVs finanspolitiske talsperson Kari Elisabeth Kaski.

SV sto utenfor det brede flertallet om oljeskattepakken.

– Det er ingen tegn til at det nå investeres i ulønnsomme prosjekter. Jeg legger til grunn at selskapene investerer ut ifra lønnsomhet, svarer finansminister Jan Tore Sanner (H).

Finansdepartementet bemerker at det er vanskelig å beregne effekten av fjorårets skatteendringer. Det er blant annet vrient å fastslå hvor mye av inntektsfallet som skyldes skatteendringene, og hvor mye som skyldes endringer i oljeprisen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse