Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
23 mai 2021 21:30
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB
Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stortinget snur og lar staten beholde ansvaret for regionale flyruter. – Fornuften har seiret, sier LO og Norsk Flygerforbund.

Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV og Fremskrittspartiet har nemlig sikret flertall for at de såkalte FOT-anbudene tilbakeføres til å være et statlig ansvar. Regjeringen ønsket å la fylkene ta over dette.

– Vi har hele tiden advart mot å splitte opp ansvaret for kjøp av innenlandske flyruter. Det fulgte ingen øremerkede penger med, slik at vi kunne risikert at flyruter ble lagt ned fordi fylker ikke hadde råd til å holde dem i drift, sier Are Tomasgard, LO-sekretær og leder av LO Luftfart.

En seier for fornuften, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund.

– Vi er selvsagt svært glade for at flertallet på Stortinget har lyttet, og nå reverserer vedtaket. I et land hvor vi bor spredt er et godt transporttilbud helt avgjørende nødvendig for å holde samfunnet og økonomien i gang. FOT-rutene er derfor for viktige til å eksperimentere med, sier Carlsen.

Høyres stortingspolitiker Helge Orten sa til NRK tidligere i uken at han var overrasket over at Senterpartiet og Frp ble med på å snu vedtaket. Det fører til sentralisering, sa Orten.

Sp og Frp mente imidlertid at det var for store utfordringer knyttet til at fylkene skulle ta over, og at det kunne føre til et dårligere tilbud.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse