Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 juni 2021 12:59
Del på Facebook
Deler av styret i Nei til vindkraftverk på Haramsøy, fra venstre Birgit Oline Kjerstad, Oddny Halkjelsvik, Jill Smith og Lisbeth Austnes. Foto: Nei til vindkraftverk på Haramsøy
Deler av styret i Nei til vindkraftverk på Haramsøy, fra venstre Birgit Oline Kjerstad, Oddny Halkjelsvik, Jill Smith og Lisbeth Austnes. Foto: Nei til vindkraftverk på Haramsøy
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vindkraftmotstanderne som tapte rettssaken mot staten om å stanse utbyggingen av vindturbiner på Haramsfjellet utenfor Ålesund, anker ikke saken.

Det opplyser vindkraftmotstanderne Nei til vindkraftverk på Haramsøy torsdag.

– Vi kjemper videre, men ikke i retten, skriver de i en pressemelding.

I midten av mai slo Møre og Romsdal tingrett fast at konsesjonen om å bygge åtte vindturbiner er gyldig, og at arbeidet dermed kunne fortsette for fullt.

Nei til vindkraftverk på Haramsøy hadde som mål å stoppe utbyggingen.

– Det har vi ikke klart. Der vi trodde lovene skulle trumfe forvaltningspraksis, har det motsette skjedd. Politikerne har ønsket vindkraftutbygging og gitt vide rammer til forvaltningen for å få bygd vindkraftverk rundt i landet. Dette ble avgjørende for tingrettens dom. Derfor ser vi det som lite trolig å nå gjennom i en ny runde i rettsvesenet.

Nei til vindkraft på Haramsøya hadde anført at både det opprinnelige konsesjonsvedtaket i 2009, samt vedtak rundt flere endringer i prosjektet i senere tid, bar preg av mangelfull utredning. Selve utbyggingen ble satt i gang i 2019, og det har siden da vært en rekke protestaksjoner ved anlegget og flere rettssaker.

I tingretten ble vindkraftmotstanderne dømt til å betale nær en million kroner i sakskostnader.

– Vi har erfart at det er altfor dyrt å tape rettssaker, og kostnadene med en ny runde i retten har vært avgjørende for at vi velger å ikke anke saken.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse