Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
11 juni 2021 12:32
Del på Facebook
Statsminister Erna Solberg (H) og olje- og energiminister Tina Bru (H) la fredag fram en stortingsmelding om langsiktig verdiskapning fra norske energiressurser, «Energi til arbeid». En viktig del av meldingen er et veikart for hydrogen i Norge. Foto: Torstein Bøe / NTB
Statsminister Erna Solberg (H) og olje- og energiminister Tina Bru (H) la fredag fram en stortingsmelding om langsiktig verdiskapning fra norske energiressurser, «Energi til arbeid». En viktig del av meldingen er et veikart for hydrogen i Norge. Foto: Torstein Bøe / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statsminister Erna Solberg (H) varsler at det skal etableres fem knutepunkter og ett til to produksjonsanlegg for hydrogen i Norge innen 2025.

Løftet er en del av regjeringens nye veikart for hydrogen, som ble lagt fram fredag.

De fem hydrogenknutepunktene skal etableres innenfor maritim transport, med mulighet for tilkobling til langtransport, opplyser statsministeren.

Nøyaktig hvor de skal etableres, er ikke avgjort, men tre muligheter er etablering av ferjesamband på hydrogen i Stavanger og mellom Bodø og Moskenes og etablering av et knutepunkt på Kollsnes utenfor Bergen.

Solberg går også inn for ett til to industriprosjekter med produksjonsanlegg for hydrogen.

Regjeringen vil i tillegg etablere fem til ti pilotprosjekter for utvikling av billigere hydrogenløsninger.

Innen 2030 skal det legges til rette for et nettverk av hydrogenknutepunkter og realisering av fullskala hydrogenprosjekter i industrien. Ambisjonen er at hydrogen på dette tidspunkt skal være etablert som et reelt alternativ i maritim sektor.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse