Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 juni 2021 10:46
Del på Facebook
BP, Aker og Statkraft skal nå samarbeide om å utvikle havvind i Norge. Dette er et arkivfoto fra 2017 av Equinors vindmølleanlegg utenfor Skottland. Foto: Øyvinf Gravås / Equinor / NTB
BP, Aker og Statkraft skal nå samarbeide om å utvikle havvind i Norge. Dette er et arkivfoto fra 2017 av Equinors vindmølleanlegg utenfor Skottland. Foto: Øyvinf Gravås / Equinor / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den britiske oljegiganten BP skal samarbeide med Aker og Statkraft om å utvikle havvind i Norge.

Selskapet kunngjorde mandag at de blir med i et konsortium som aktivt vil søke konsesjon for utvikling av havvind i lisensområdet Sørlige Nordsjø II (SN2). BP, Statkraft og Aker Offshore Wind skal eie en tredel hver i partnerskapet, opplyser selskapene i en pressemelding.

Sørlige Nordsjø II ble åpnet for for søknader om fornybar energiproduksjon til havs i juni i fjor. Området grenser mot dansk økonomisk sone sørøst i Nordsjøen, noe som ifølge regjeringen gjør det aktuelt for direkte eksport av kraft.

Området er på 2.591 kvadratkilometer og har dybder som gjør det mulig å utvikle bunnfast vindkraft, i tillegg til mulighetene for flytende vindkraft.

I tillegg til å kunne levere kraft til flere omkringliggende markeder, vurderer partnerne også å levere fornybar kraft til elektrifisering av olje- og gassinstallasjoner.

– Konsortiet vil jobbe med lokale leverandører, bygge opp norsk industrikompetanse innen havvind og bidra til verdiskaping i det nordiske og europeiske kraftmarkedet, heter det i pressemeldingen.

BP har allerede eierandeler i britisk og amerikansk havvind og mangeårig erfaring med vindkraft på land i USA. Selskapet har også lang erfaring fra utvikling og drift i Nordsjøen og med internasjonal energihandel.

Statkraft er allerede Europas største leverandør av fornybar energi, mens Aker har fem tiår bak seg med store offshoreprosjekter i Nordsjøen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse