Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
Redaksjonen
15 juni 2021 13:47
Del på Facebook
Kim Thoresen-Vestre fra SV legger frem forslaget om å kontrollere om store veiprosjekt, som Möreaksen, bryter med fylkestingsvedtak om å väre bärekraftsfylke og miljöfylke nr.1.
Kim Thoresen-Vestre fra SV legger frem forslaget om å kontrollere om store veiprosjekt, som Möreaksen, bryter med fylkestingsvedtak om å väre bärekraftsfylke og miljöfylke nr.1.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Samme dag som NTP ble vedtatt  i går, fikk SV og Kim Thoresen-Vestre gjennomslag for et forslag til fylkestinget om å kontrollere om store veiprosjekt, som Møreaksen, bryter med fylkestingsvedtak om å være bærekrafts– og miljøfylke nummer 1. 

Fylkesordfører snakket i sin tale til fylkestinget om at næringslivet ofte har kommet lenger enn det politiske arbeidet, når det gjelder bærekraft.

– Jeg mener NTP som ble vedtatt i dag, er et eksempel på at man politisk henger etter. Vi vedtar at det skal kuttes i utslipp og prioriterer bærekraftsmålene, men når enkeltsaker kommer opp henger gammalt rusk igjen og man evner ikke tenke klart, sier Kim Thoresen-Vestre, SV.

– Med dagens vedtak i fylkestinget legges det opp til at dette nå blir kontrollert. Det er særdeles gledelig for SV. Ingen partier turte å være enstemmig uenig i forslaget fra SV, men enkeltpersoner slik som Torgeir Dahl og Per Vidar Kjölmoen stemte imot, legger Thoresen-Vestre til.

Forslaget som ble vedtatt

Fylkestinget ber om at kontrollutvalet i kontrollprosjekt av «berekraftsmål - klima og miljø», kontrollerer om store vegprosjekt, som til dømes Møreaksen, er i samsvar med den vedtekne målsetjinga om å vere miljøfylke nummer ein (jfr: fylkesplan; langsiktig utviklingsmål nr. 2)

Forslaget ble vedtatt med 29 mot 18 stemmer.

De som stemte imot

Representanter fra partiene Høyre, Arbeiderpartiet og Senterpartiet stemte imot.

  • Høyre: Falk Daniel Øveraas, Torgeir Dahl, Anne Sølvi Vatne, Monica Molvær, Anders Riise og Bente Bruun stemte i mot. Kun Torbjørn Kristoffersen Sagen stemte for.
  • Arbeiderpartiet: Jack Narve Sæther, Per Vidar Kjølmoen, Erik Kursetgjerde, Lilly Gunn Nyhem, Line Hatmosø Hoem og Mellvin Steinsvoll stemte i mot. Tove Lise Torve, Jakob Vorren og Siv Katrin Ulla stemte for.
  • Senterpartiet: Kristin Marie Sørheim, Jan Ove Tryggestad, Geir Inge Lien, Per Ivar Lid, Tove Henøen og Marit Nerås Krogsæther stemte i mot. Ingunn Golmen, Bernt Venås og Henrik Stensønes stemte for. 
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse