Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
15 juni 2021 13:47
Del på Facebook
Kim Thoresen-Vestre fra SV legger frem forslaget om å kontrollere om store veiprosjekt, som Möreaksen, bryter med fylkestingsvedtak om å väre bärekraftsfylke og miljöfylke nr.1.
Kim Thoresen-Vestre fra SV legger frem forslaget om å kontrollere om store veiprosjekt, som Möreaksen, bryter med fylkestingsvedtak om å väre bärekraftsfylke og miljöfylke nr.1.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Samme dag som NTP ble vedtatt  i går, fikk SV og Kim Thoresen-Vestre gjennomslag for et forslag til fylkestinget om å kontrollere om store veiprosjekt, som Møreaksen, bryter med fylkestingsvedtak om å være bærekrafts– og miljøfylke nummer 1. 

Fylkesordfører snakket i sin tale til fylkestinget om at næringslivet ofte har kommet lenger enn det politiske arbeidet, når det gjelder bærekraft.

– Jeg mener NTP som ble vedtatt i dag, er et eksempel på at man politisk henger etter. Vi vedtar at det skal kuttes i utslipp og prioriterer bærekraftsmålene, men når enkeltsaker kommer opp henger gammalt rusk igjen og man evner ikke tenke klart, sier Kim Thoresen-Vestre, SV.

– Med dagens vedtak i fylkestinget legges det opp til at dette nå blir kontrollert. Det er særdeles gledelig for SV. Ingen partier turte å være enstemmig uenig i forslaget fra SV, men enkeltpersoner slik som Torgeir Dahl og Per Vidar Kjölmoen stemte imot, legger Thoresen-Vestre til.

Forslaget som ble vedtatt

Fylkestinget ber om at kontrollutvalet i kontrollprosjekt av «berekraftsmål - klima og miljø», kontrollerer om store vegprosjekt, som til dømes Møreaksen, er i samsvar med den vedtekne målsetjinga om å vere miljøfylke nummer ein (jfr: fylkesplan; langsiktig utviklingsmål nr. 2)

Forslaget ble vedtatt med 29 mot 18 stemmer.

De som stemte imot

Representanter fra partiene Høyre, Arbeiderpartiet og Senterpartiet stemte imot.

  • Høyre: Falk Daniel Øveraas, Torgeir Dahl, Anne Sølvi Vatne, Monica Molvær, Anders Riise og Bente Bruun stemte i mot. Kun Torbjørn Kristoffersen Sagen stemte for.
  • Arbeiderpartiet: Jack Narve Sæther, Per Vidar Kjølmoen, Erik Kursetgjerde, Lilly Gunn Nyhem, Line Hatmosø Hoem og Mellvin Steinsvoll stemte i mot. Tove Lise Torve, Jakob Vorren og Siv Katrin Ulla stemte for.
  • Senterpartiet: Kristin Marie Sørheim, Jan Ove Tryggestad, Geir Inge Lien, Per Ivar Lid, Tove Henøen og Marit Nerås Krogsæther stemte i mot. Ingunn Golmen, Bernt Venås og Henrik Stensønes stemte for. 
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse