Etter tilsyn med legemiddelhåndtering i Aure kommune, konkluderer Statsforvalteren med kommunen ikke har god nok systematisk styring på legemiddelhåndteringen.
Statsforvalteren i Møre og Romsdal har gjennomført tilsyn med legemiddelhåndteringen i de kommunale helse- og omsorgstjenestene i Aure kommune. Tilsynet var planlagt og rettet mot systemet for legemiddelhåndtering.
– Enhet for omsorg har allerede iverksatt flere tiltak for få bedre systematikk, blant annet revurdering av felles risikoanalyse og gjennomgang av prosedyresamling. Bruk av avvikssystemet er evaluert og endret. Enheten har startet arbeid med et nytt årshjul for å sikre systematisk styring ved planlegging, gjennomføring, evaluering og korrigering av legemiddelhåndteringen, sier Håvard Sagli, rådmann i Aure kommune, i en pressemelding.
– For å sikre ansattes opplæring vil vi anskaffe et nytt styringssystem slik at vi får bedre oversikt over den enkelte ansattes kompetanse og individuelle behov. Vi vil rette en takk til alle våre ansatte som deltok i tilsynet og som nå deltar videre i kommunens forbedringsarbeid, skriver rådmann Sagli videre.
I samarbeid med Statsforvalteren jobber Aure kommune aktivt med å lukke avvikene i løpet av kort tid.