Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
13 juli 2021 13:03
Del på Facebook
Et barn ligger og kjøler seg ned i en fontene i Spanias hovedstad Madrid. Onsdag legger EU fram sin store pakke med tiltak for å bremse den globale oppvarmingen. Foto: AP / NTB
Et barn ligger og kjøler seg ned i en fontene i Spanias hovedstad Madrid. Onsdag legger EU fram sin store pakke med tiltak for å bremse den globale oppvarmingen. Foto: AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sterke ord er ventet når EU-kommisjonen onsdag legger fram sin neste store klimapakke, som blant annet inneholder forbud mot bensinbiler fra 2035.

Tittelen på kommisjonens klimapakke er Fit for 55. Kritikerne kaller den nok et utvannet kompromiss, mens andre mener pakken er alt for ambisiøs.

EU-kommisjonen mener tiltakene er nødvendige dersom medlemslandene skal kunne oppfylle klimamålene: Kutte utslipp av skadelige drivhusgasser med 55 prosent innen 2030, sammenlignet med 1990-nivå, for deretter å bli helt klimanøytrale innen 2050.

Pakken EU-kommisjonen klimasjef Frans Timmermans legger fram ved lunsjtider onsdag, er den største som hittil er lagt på bordet i Brussel.

Tolv byggesteiner

Pakken består av tolv såkalte byggesteiner, tiltak som vil få stor betydning for klimaet, men også for økonomien i alt fra transport til energiforsyning.

Kommisjonen vil blant annet ha forbud mot salg av bensin- og dieselbiler fra 2035 og skjerpede utslippskrav for fly og skip.

Det foreslås også å innføre toll på varer produsert i land med lavere klimaambisjoner enn det EU selv har, i noe som i første omgang vil gjelde jern, stål, aluminium, sement, gjødsel og elektrisitet.

Pakken inneholder også et oppdatert system for handel med utslippskvoter (ETS), for håndtering av utslipp fra skog og mark (LULUCF), samt for skattlegging av energiproduksjon.

Pakken inneholder også mekanismer og regler for hvordan man skal overvåke utslippene og oppdatere kravene løpende fram mot 2050, og den innebærer også at det skal opprettes et klimapolitisk råd bestående av 15 eksperter, der ingen av medlemslandene får bidra med flere enn to.

Hissig debatt

Klimapakken kommer til å være ett av de dominerende spørsmålene i EU de neste årene og har for lengst utløst hissig debatt, også utenfor unionen.

Lobbyister, bransjeorganisasjoner, eksperter, aktivister og andre har i lengre tid bombardert kommisjonen med protester og forslag, i et forsøk på å påvirke utformingen av klimapakken.

Flybransjen frykter at kravene til drivstoff skal bli alt for tøffe, mens miljøorganisasjoner mener at EU med denne klimapakken langt fra har tatt alvoret inn over seg og ikke gjør det som trengs for å bremse den globale oppvarmingen.

– Et fyrverkeri på en søppelplass. Det ser kanskje imponerende ut, men når man kommer nær nok så kjenner man lukten. Dette dømmer oss til en verden der dødelige hetebølger, ville skogbranner og ødeleggende stormer og oversvømmelser, som vi har sett de siste månedene, stadig vil vende tilbake og bli enda mer ødeleggende, mener Jorgo Riss i miljøorganisasjonen Greenpeace.

Kjepphester

De fleste EU-landene har sine egne kjepphester i klimasammenheng, og for Sveriges del handler det for eksempel om skogens rolle for klimaet og hva som kan og bør gjøres innen skogindustrien.

Parallelt med klimapakken legger EU-kommisjonen også fram en ny skogsstrategi, som alt på forhånd har vakt sterk uro i skogkledde land som Sverige og Finland.

– Vi mener at man ikke helt har forståelse for den svenske kulturen, den svenske tradisjonen og det svenske skogbruket. Det fungerer ikke å sentralstyre denne virksomheten, mener Jessica Polfjärd som sitter i EU-parlamentet for det svenske høyrepartiet Moderaterna.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse