Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 juli 2021 13:03
Del på Facebook
Et barn ligger og kjøler seg ned i en fontene i Spanias hovedstad Madrid. Onsdag legger EU fram sin store pakke med tiltak for å bremse den globale oppvarmingen. Foto: AP / NTB
Et barn ligger og kjøler seg ned i en fontene i Spanias hovedstad Madrid. Onsdag legger EU fram sin store pakke med tiltak for å bremse den globale oppvarmingen. Foto: AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sterke ord er ventet når EU-kommisjonen onsdag legger fram sin neste store klimapakke, som blant annet inneholder forbud mot bensinbiler fra 2035.

Tittelen på kommisjonens klimapakke er Fit for 55. Kritikerne kaller den nok et utvannet kompromiss, mens andre mener pakken er alt for ambisiøs.

EU-kommisjonen mener tiltakene er nødvendige dersom medlemslandene skal kunne oppfylle klimamålene: Kutte utslipp av skadelige drivhusgasser med 55 prosent innen 2030, sammenlignet med 1990-nivå, for deretter å bli helt klimanøytrale innen 2050.

Pakken EU-kommisjonen klimasjef Frans Timmermans legger fram ved lunsjtider onsdag, er den største som hittil er lagt på bordet i Brussel.

Tolv byggesteiner

Pakken består av tolv såkalte byggesteiner, tiltak som vil få stor betydning for klimaet, men også for økonomien i alt fra transport til energiforsyning.

Kommisjonen vil blant annet ha forbud mot salg av bensin- og dieselbiler fra 2035 og skjerpede utslippskrav for fly og skip.

Det foreslås også å innføre toll på varer produsert i land med lavere klimaambisjoner enn det EU selv har, i noe som i første omgang vil gjelde jern, stål, aluminium, sement, gjødsel og elektrisitet.

Pakken inneholder også et oppdatert system for handel med utslippskvoter (ETS), for håndtering av utslipp fra skog og mark (LULUCF), samt for skattlegging av energiproduksjon.

Pakken inneholder også mekanismer og regler for hvordan man skal overvåke utslippene og oppdatere kravene løpende fram mot 2050, og den innebærer også at det skal opprettes et klimapolitisk råd bestående av 15 eksperter, der ingen av medlemslandene får bidra med flere enn to.

Hissig debatt

Klimapakken kommer til å være ett av de dominerende spørsmålene i EU de neste årene og har for lengst utløst hissig debatt, også utenfor unionen.

Lobbyister, bransjeorganisasjoner, eksperter, aktivister og andre har i lengre tid bombardert kommisjonen med protester og forslag, i et forsøk på å påvirke utformingen av klimapakken.

Flybransjen frykter at kravene til drivstoff skal bli alt for tøffe, mens miljøorganisasjoner mener at EU med denne klimapakken langt fra har tatt alvoret inn over seg og ikke gjør det som trengs for å bremse den globale oppvarmingen.

– Et fyrverkeri på en søppelplass. Det ser kanskje imponerende ut, men når man kommer nær nok så kjenner man lukten. Dette dømmer oss til en verden der dødelige hetebølger, ville skogbranner og ødeleggende stormer og oversvømmelser, som vi har sett de siste månedene, stadig vil vende tilbake og bli enda mer ødeleggende, mener Jorgo Riss i miljøorganisasjonen Greenpeace.

Kjepphester

De fleste EU-landene har sine egne kjepphester i klimasammenheng, og for Sveriges del handler det for eksempel om skogens rolle for klimaet og hva som kan og bør gjøres innen skogindustrien.

Parallelt med klimapakken legger EU-kommisjonen også fram en ny skogsstrategi, som alt på forhånd har vakt sterk uro i skogkledde land som Sverige og Finland.

– Vi mener at man ikke helt har forståelse for den svenske kulturen, den svenske tradisjonen og det svenske skogbruket. Det fungerer ikke å sentralstyre denne virksomheten, mener Jessica Polfjärd som sitter i EU-parlamentet for det svenske høyrepartiet Moderaterna.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse