Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 juli 2021 13:09
Del på Facebook
Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) mener Norge må stille seg bak EUs nye klimaplaner. Foto: Torstein Bøe / NTB
Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) mener Norge må stille seg bak EUs nye klimaplaner. Foto: Torstein Bøe / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norge må spille på lag når EU skal sette sin omfattende klimapakke ut i livet, mener klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).

– Europa blir det første klimanøytrale kontinentet, men skal EU lykkes med dette, må også Norge være med på EUs tiltak fordi vi er en del av Europa, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) timer før EU-kommisjonen legger fram sin store klimapakke, «Fit for 55».

Nybø: – Må tjene penger

Et av tiltakene som vurderes, er å innføre en såkalt klimatoll, også kalt karbongrensejusteringsmekanisme (CBAM).

Når klimatollen innføres, kan det ligge an til at tiltakene som i dag brukes for å hindre karbonlekkasje, gratis klimakvoter og C02-kompensasjon, kuttes ut. Det har vakt stor uro i norsk næringsliv.

Næringsminister Iselin Nybø (V) sier i et intervju med Bergens Tidende at EUs klimatiltak ikke må gå på bekostning av lønnsomheten til bedriftene.

– Det som er overordnet her, er å nå klimamålene, samtidig som vi har økonomisk vekst. Det er ambisjoner vi deler, sier Nybø.

– Vi må tjene penger samtidig som vi kutter utslipp, sier hun.

Frykter industrien får det verre

Rødt er på sin side bekymret for at EUs klimapakke vil legge enda en sten til byrden for industrien.

– Det er bra at EU har offensive mål for å kutte klimagassutslipp, men denne pakken vil bidra til at en allerede hardt prøvet kraftforedlende industri vil få det enda vanskeligere, sier Seher Aydar, andrekandidat for Rødt i Oslo.

Hun mener det haster med å sikre industrien gode vilkår gjennom å sette en stopper for EUs tredje energimarkedspakke og kraftkabelen North Connect, samt elektrifisering av sokkelen.

Klinker til mot Sp

Et annet tiltak EU vurderer, er å si farvel til fossilbilen i 2035. Det har vakt harme hos Frp-leder Sylvi Listhaug og Senterparti-politiker Sandra Borch, som begge har advart mot å sette en slik sluttdato.

Selv har Norge som mål at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy allerede i 2025 – altså ti år tidligere enn det EU-kommisjonen nå ventes å gå inn for.

Klimaminister Rotevatn beskylder Senterpartiet for å ville melde seg ut av klimasamarbeidet.

– Jeg frykter at en rødgrønn regjering med Senterpartiet i spissen vil sørge for at Norge blir stående utenfor det gode klimaselskapet. Vi må først inn i fornybaralderen, ikke sist ut av fossilalderen, sier Rotevatn.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse