Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm
Artikkel
30 juli 2021 10:30
Del på Facebook
Området ved Samvirkelaget, med røtter fra 1920, danner rammen for Aurevekas arrangement ved Vihals. Foto: Terje Holm
Området ved Samvirkelaget, med røtter fra 1920, danner rammen for Aurevekas arrangement ved Vihals. Foto: Terje Holm
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag 27. juli ble det arrangert Vihalsdag som en del av Aureveka 2021. Vihals har en sentral beliggenhet ved Dromnessundet med panoramautsikt til fjord og fjell.

I det flotte sommerværet var det godt besøk av både lokale og tilreisende i alle aldersgrupper. Her var det satt opp telt med utsalg fra mange lokale produsenter og kunstnere. Det var salg av grillmat, balacalo, kaffe og bakels, som smakte godt. Ved kaia lå gamle «Svanen» som ble bygd ved Ørens verft i Mjosundet i 1937. Gjennom 51 år ble den brukt til reketråling. I 1994 ble den museumsbåt og har siden gjennomgått en større restaurering fra 2005. Den eies nå av «Svanen-gruppa» i Aure kommune.

Vihals har fra gammelt av vært et sentralt handelssted i Aure kommune med kai og anløp av rutebåter. Fra 1961 til 1976 var der ferjeanløp her i ruten Stemshaug-Vihals-Vikan. Ferjeruta ble lagt ned når Torsetsundbrua åpnet i 1976. Senere har det blitt bygd bru over Dromnessundet i forbindelse med etableringen av fabrikken på Tjeldbergodden.

Vikhals Samvirkelag er fortsatt i drift her. Det ble etablert i 1920. I tillegg er det både frisør og hagesenter ved kaia på Vihals. Det er alltid trivelig å komme på besøk i Aure, hvor Aureveka er et av flere høydepunkter.

Lokale produsenter og kunstnere fikk god oppmerksomhet. Foto: Terje HolmLokale produsenter og kunstnere fikk god oppmerksomhet. Foto: Terje Holm

Det var salgsboder både for barn og voksne. Foto: Terje HolmDet var salgsboder både for barn og voksne. Foto: Terje Holm

Den historiske reketråleren «Svanen» pyntet opp ved kaia på Vihals. Foto: Terje HolmDen historiske reketråleren «Svanen» pyntet opp ved kaia på Vihals. Foto: Terje Holm

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse