Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
06 august 2021 16:07
Del på Facebook
Besøk hos Kronullfabrikken. Foto: SV
Besøk hos Kronullfabrikken. Foto: SV
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Onsdag 4. august åpnet SV valgkampen i Kristiansund. 1. kandidat Birgit Oline Kjerstad og 3. kandidat Line Karlsvik brukte dagen til å besøke lokale bedrifter som vil være en del av løsningen i det SV kaller et «rettferdig grønt skifte».

– Verden rundt oss brenner og drukner på samme tid. Vi ser resultatene av klimaendringene rundt oss i dag, og det er avgjørende at vi skaper en ny fremtid, sier Birgit Oline Kjerstad.

– Vi trenger en omstilling fra olje og gass til nye grønne næringer, og da er det fantastisk å besøke et så fremoverlent og innovativt miljø som her på Nordmøre. Vi er avhengige av nye grønne industrieventyr, for å skape en ny fremtid. Jeg vil bruke min plass på Stortinget til å legge til rette for at det skal bli lettere å skape nye grønne arbeidsplasser i marin og maritim næring, for ikke å snakke om i de spennende mellomrommene,  i koblingen mellom ulike næringer, sa hun.

Stortingskandidatene til Møre og Romsdal SV besøkte blant annet Steinar Ludvigsen, der de snakket om kråkeboller og Seabed Innovation AS. Deretter gikk turen til eSea Marine, og spennende møte med Eirik Kanck. 1. kandidat Birgit Oline Kjerstad var mektig imponert om det hun fikk se og høre. Det er ekstremt viktig å utvikle nye, sirkulære, berekraftige arbeidsplasser nå, for å kunne lande etter oljealderen. 

– SV vil kutte, bygge og dele. Vi skal kutte klimautslippene, bygge ny industri og nye arbeidsplasser, og vi skal dele godene. Det nye industrieventyret bygger på felles naturressurser, og da må fortjenesten fordeles rettferdig. Det er derfor vi snakker om et rettferdig grønt skifte. Ønsker man en regjering som skal ta klimautfordringene på alvor, og skape et slikt rettferdig grønt skifte, så må man stemme på SV i valget. Det er bare en regjering med et sterkt SV som vil skape nødvendige og rettferdige endringer for landet vårt, sa Line Karlsvik, som er 3.kandidat.

Etter den spennende dagen i Nordmørsbyen oppsummerte Birgit Oline Kjerstad det som trengs fremover slik: 400 m hekk på 45.94 sekund. Karsten Warholm, en ung mann fra Ulsteinvik, gjorde det umulige mulig. Slik er det også med utfordringane vi står overfor med natur- og klimakrisen. Det handler om hardt arbeid hver dag, og om å gjøre ting rett. Vi sier ikke at det blir enkelt. SV vil likevel invitere alle med på å få det til, og, som Warholm, skal vi  passe på å ha det trivelig sammen på reisen, midt i alt arbeidet.  

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 45 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse