Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
20 september 2021 13:16
Del på Facebook
Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ormen Lange blir første felt med offshore kompresjon uten støtte fra innretning på havoverflaten

Det melder A/S Norske Shell i en pressemelding i dag.

A/S Norske Shell og Ormen Lange-partnerne Shell (operatør), Petoro, Equinor, INEOS og Vår Energi, har tatt endelig investeringsbeslutning om havbunnskompresjon og levert plan for utbygging og drift til Olje og energidepartementet.

Prosjektet er designet for kunne produsere ytterligere 30-50 milliarder kubikkmeter naturgass fra Ormen Lange. Dette øker feltets utvinningsgrad fra 75 til 85 prosent. Ormen Lange er Norges nest største gassfelt. Gassen eksporteres via Langeled til Europa og bidrar  til å sikre pålitelig gassforsyning fra Norge.  

To stasjoner med kompressorer som håndterer rikgass skal installeres på havbunnen nær brønnhodene på 900 meters havdyp. Dette øker gasstrømmen fra reservoaret og inn i brønnene.  Avstanden mellom land og havbunnskompressorene representerer ny lengderekord på strømkabel til kompressorer under vann.  

annonse

– Vi er stolte over å ha tatt investeringsbeslutning på et prosjekt som flytter tekniske grenser og som bidrar til å styrke Norges posisjon som et globalt knutepunkt for undervannsindustrien, sier Marianne Olsnes, administrerende direktør i A/S Norske Shell.

Ormen Lange er blant feltene med lavest karbonintensitet i Norge. Feltet er elektrifisert med kraft fra det norske strømnettet og gassen blir prosessert i et lukket system på Nyhamna gassanlegg.  

Norsk innhold i prosjektet er anslått til 78 prosent. OneSubsea ble i 2019 tildelt rammeavtale for havbunnskompresjon på Ormen Lange.

– Undervannskompresjon fra Ormen Lange vil bidra med mer enn 40 milliarder kroner i ekstra inntekter til statskassen. Samarbeid med industrien, markedet og myndighetene kombinert med robuste tekniske prosesser og en god dose utholdenhet vil gi et banebrytende, men robust prosjekt, sier Marianne Olsnes. 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Terje SundsbøSa ikke at det var trygt, men tryggere for mennesker, da det er lett å komme seg av en ferge, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Anne Mari SandshamnOm «vertskapet» er en idrettsturnering eller et annet kulturarrangement man deltar på, så kan man ikke dra før det er ...
Anne Mari Sandshamn 2 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Terje SundsbøBrann på ferge er ingen fare for passasjerer, det er bare å gå i en livbåt. Det er inge store ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
Det er svært alvorlig når Jørn Inge Løvik, daglig leder Romsdalsaksen AS, unnlater å nevne at med Møreaksen så blir ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Anne Mari SandshamnJeg tror de fleste følger dine velmenende råd. Men svær ofte skjer det uforutsette ting. Og du kan jo ikke ...
Anne Mari Sandshamn 2 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Terje SundsbøOm du stresser av gårde i frykt for å møte en stengt fergebom,bør du lære deg å starte avreise tidliger. ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte