Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Redaksjonen
Artikkel
20 september 2021 13:16
Del på Facebook
Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ormen Lange blir første felt med offshore kompresjon uten støtte fra innretning på havoverflaten

Det melder A/S Norske Shell i en pressemelding i dag.

A/S Norske Shell og Ormen Lange-partnerne Shell (operatør), Petoro, Equinor, INEOS og Vår Energi, har tatt endelig investeringsbeslutning om havbunnskompresjon og levert plan for utbygging og drift til Olje og energidepartementet.

Prosjektet er designet for kunne produsere ytterligere 30-50 milliarder kubikkmeter naturgass fra Ormen Lange. Dette øker feltets utvinningsgrad fra 75 til 85 prosent. Ormen Lange er Norges nest største gassfelt. Gassen eksporteres via Langeled til Europa og bidrar  til å sikre pålitelig gassforsyning fra Norge.  

To stasjoner med kompressorer som håndterer rikgass skal installeres på havbunnen nær brønnhodene på 900 meters havdyp. Dette øker gasstrømmen fra reservoaret og inn i brønnene.  Avstanden mellom land og havbunnskompressorene representerer ny lengderekord på strømkabel til kompressorer under vann.  

– Vi er stolte over å ha tatt investeringsbeslutning på et prosjekt som flytter tekniske grenser og som bidrar til å styrke Norges posisjon som et globalt knutepunkt for undervannsindustrien, sier Marianne Olsnes, administrerende direktør i A/S Norske Shell.

Ormen Lange er blant feltene med lavest karbonintensitet i Norge. Feltet er elektrifisert med kraft fra det norske strømnettet og gassen blir prosessert i et lukket system på Nyhamna gassanlegg.  

Norsk innhold i prosjektet er anslått til 78 prosent. OneSubsea ble i 2019 tildelt rammeavtale for havbunnskompresjon på Ormen Lange.

– Undervannskompresjon fra Ormen Lange vil bidra med mer enn 40 milliarder kroner i ekstra inntekter til statskassen. Samarbeid med industrien, markedet og myndighetene kombinert med robuste tekniske prosesser og en god dose utholdenhet vil gi et banebrytende, men robust prosjekt, sier Marianne Olsnes. 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ansgar Dypbukt 17 timer siden Strømprisen til himmels
Sier meg enig i alt du skriver, strøm prisen er jo helt forferdelig ikke bare den, men nettleia er jo ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøSaksa frå referansegruppemøte 17.08.23: Forslag NTP 2024- 2036: Forslaget til ny plan innebærer mer enn halvering av årlige midler til vegbygging ...
Geir Ole Sætremyr 7 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDu marmar på med ditt og spissformuleringar.
Terje Sundsbø 7 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har rett i at realisme er en dyd – gratis ferge koster staten dyrt. Fergeavløsningsprosjekter blir derfor mer lønnsomme ...
Geir Ole Sætremyr 8 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøRealisme er også ein dyd. Sande Fastllandssamband AS har eksistert i 20 år+. Urealistisk. Nå oppgraderast fergebåsane på 4 stopp ...
Terje Sundsbø 8 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har altså brukt snart én time på å vente på ferger, og brukt nesten én time om bord på ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse