Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
20 september 2021 13:16
Del på Facebook
Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ormen Lange blir første felt med offshore kompresjon uten støtte fra innretning på havoverflaten

Det melder A/S Norske Shell i en pressemelding i dag.

A/S Norske Shell og Ormen Lange-partnerne Shell (operatør), Petoro, Equinor, INEOS og Vår Energi, har tatt endelig investeringsbeslutning om havbunnskompresjon og levert plan for utbygging og drift til Olje og energidepartementet.

Prosjektet er designet for kunne produsere ytterligere 30-50 milliarder kubikkmeter naturgass fra Ormen Lange. Dette øker feltets utvinningsgrad fra 75 til 85 prosent. Ormen Lange er Norges nest største gassfelt. Gassen eksporteres via Langeled til Europa og bidrar  til å sikre pålitelig gassforsyning fra Norge.  

To stasjoner med kompressorer som håndterer rikgass skal installeres på havbunnen nær brønnhodene på 900 meters havdyp. Dette øker gasstrømmen fra reservoaret og inn i brønnene.  Avstanden mellom land og havbunnskompressorene representerer ny lengderekord på strømkabel til kompressorer under vann.  

– Vi er stolte over å ha tatt investeringsbeslutning på et prosjekt som flytter tekniske grenser og som bidrar til å styrke Norges posisjon som et globalt knutepunkt for undervannsindustrien, sier Marianne Olsnes, administrerende direktør i A/S Norske Shell.

Ormen Lange er blant feltene med lavest karbonintensitet i Norge. Feltet er elektrifisert med kraft fra det norske strømnettet og gassen blir prosessert i et lukket system på Nyhamna gassanlegg.  

Norsk innhold i prosjektet er anslått til 78 prosent. OneSubsea ble i 2019 tildelt rammeavtale for havbunnskompresjon på Ormen Lange.

– Undervannskompresjon fra Ormen Lange vil bidra med mer enn 40 milliarder kroner i ekstra inntekter til statskassen. Samarbeid med industrien, markedet og myndighetene kombinert med robuste tekniske prosesser og en god dose utholdenhet vil gi et banebrytende, men robust prosjekt, sier Marianne Olsnes. 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse