Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 oktober 2021 11:22
Del på Facebook
Kabelen er lagt i havet mellom Norge og England, her jobbes det med å legge kabelen i havet. Foto: Statnett / NTB
Kabelen er lagt i havet mellom Norge og England, her jobbes det med å legge kabelen i havet. Foto: Statnett / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredag startet prøvedriften på verdens lengste undersjøiske strømkabel, North Sea Link mellom Norge og Storbritannia.

Fra klokken 9 fredag begynte overføringen av strøm over North Sea Link-kabelen, som går mellom Suldal kommune i Norge og Blyth i Storbritannia. En tre måneders periode med prøvedrift starter nå opp på den 720 kilometer lange forbindelsen, skriver Statnett i en pressemelding.

Det er første gang det britiske og det norske kraftsystemet knyttes direkte sammen.

– Forbindelsen skal legge til rette for mer fornybar produksjon i begge land. Forbindelser mellom land og områder er en forutsetning for fremtidens fornybare energisystem. Det sikrer tilgang på kraft også når det er lite vann i magasinene i Norge eller når vinden ikke blåser her hjemme, sier konsernsjef Hilde Tonne i Statnett.

Kabelen vil øke strømregningen til nordmenn, men anslagene på hvor mye den vil øke varierer.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse