Annonse
Steinar Melby
Artikkel
Steinar Melby
18 november 2021 18:32
Del på Facebook
Nansen Explorer ved Devoldholmen i Kristiansund havn, en dag før ferden mot Antarktis og King George Island. Foto: Steinar Melby, KSU.NO
Nansen Explorer ved Devoldholmen i Kristiansund havn, en dag før ferden mot Antarktis og King George Island. Foto: Steinar Melby, KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nansen Explorer, flaggskipet til Nansen Polar Expeditions ligger noen dager til kai på Devoldholmen i Kristiansund før de setter kursen sørover mot Antarktis og King George Island på fredag.

King George Island er den største øya i øygruppen Sør-Shetlandsøyene i Sørishavet og ligger 120 km fra kysten av Antarktishalvøya. Øya har egen flyplass og vil utgjøre basen for Nansen Explorer i Antarktis. 

Nansen Polar Expeditions på Smøla

Nansen Explorer er det sist anskaffede skipet til det forholdsvis ferske rederiet og reiseselskapet, Nansen Polar Expeditions som har hovedbase på Smøla. Fra tidligere har de skipet MS Villa som allerede har vært i full drift og er fullbooket nær sagt i årevis fremover. Selskapet har hatt en fantastisk utvikling og er fullt bemannet. 

Etter å ha avtalt med kaptein Sindre Holberg, som nå er på fritørn, blir Vidar Holm og undertegnede tatt imot av to særdeles hyggelige, inspirerende og entusiastiske representanter fra mannskapet, kaptein Timo Sneep og steward / sykepleier Michelle Stevenson. Nederlenderen Timo Sneep har tidligere erfaring som kaptein både på nederlandsk kystvaktfartøy og som kaptein på ekspedisjonscruiseskip.

Det skal snart vise seg at det er en imponerende omvisning vi får være med på. 

20211117 133847Fra venstre: Kaptein Timo Sneep, nurse / steward Michelle Stevenson og Vidar Holm. Foto: Steinar Melby / KSU.NO

Egen klasse ekspedisjonscruise – nytt konsept

Nansen Explorer tilfører markedet et helt nytt konsept, fra å være et opprinnelig et forskningsfartøy til å bli en hybrid mellom et kraftig funksjonelt ekspedisjonsskip og en luksusyacht. Skipet leies typisk av en kunde til de ulike ekspedisjonene, en kunde som gjerne representerer en gruppe mennesker fra enten et firma, en organisasjon eller en familie. Skipet kan ha ha 12 passasjerer. Med et mannskap på 14 personer samt guider, turledere og evt. piloter i tillegg, blir passasjerene ivaretatt på en nær sagt eventyrlig god måte.  Prisklassen er også selvfølgelig i et høyt sjikt for å kunne ta del i et slikt eksklusivt ekspedisjonscruise.

Passasjerlugarer er i realiteten små suiter

Passasjerlugarene er alle i realiteten små suiter med egne toalett, TV, varme i gulv og fantastisk vindusutsikt. En av dem er større mens de andre omtrent er av samme størrelse, med samme funksjoner men med litt ulik utforming og med ulike unike kunstuttrykk og farger.

Romslige, funksjonelle og luksuriøse rom

Spiserom, lounge og etterhvert et lite bibliotek, alle luksuriøst, bekvemmelig  og funksjonelt innredet og er områder som benyttes når man ikke er ute på ekspedisjoner eller aktiviteter. Særlig loungen blir fremhevet som det typiske sosiale samlingspunktet når man ikke sover, spiser eller er på ekspedisjon.

Skipet har også et eget trimrom med ergometersykler, ulike treningsapparater, vekter, manualer og annet treningsutstyr, hvor forøvrig mye av det nå måtte pakkes ned/tjores før den støre havreisen nedover mot Antarktis.

Et generelt inntrykk er hvor luftig og god plass det er i alle skipets lugarer og rom.

Et lite hospital

Nansen Explorer har også et lite hospital hvor man kan gi førstehjelp, gjennomføre enkel diagnostikk og  operasjoner som behandling og sying av sår og lignende, sier Michelle som i tillegg til å være steward også er skipets erfarne sykepleier.

Flotte bekvemmeligheter også for mannskapet

Timo og Michelle bemerker også at mannskapslugarene er flotte og over standarden som er vanlig på slike skip. Alle av crewet har egen lugar. 

Styrhus og kontrollsenter

received 582543216351769Kaptein Sindre Holberg i styrhuset på Nansen Explorer ved en tidligere anledning. Foto: Nansen Polar Expeditions

Før man kommer inn i styrhuset går man gjennom kontrollrommet eller kontrollsenteret,  som er stedet hvor planlegging av ekspedisjoner og operasjoner foregår sammen med offiserer, reiseledere, guider og deltagere. – CSI rommet, spøker Michelle.  Dette rommet kan “lukkes” fra selve styrhuset, for at offiserer kan være uforstyrret i forhold til navigasjon og manøvrering av fartøyet.

Styrhuset er selvfølgelig utstyrt og oppgradert med all moderne navigasjonsutstyr, kartmaskiner, radar, sambandsutstyr og annen nødvendig elektronikk, for å kunne navigere i verdens tøffeste havområder. 

Maskinrom og doble motorer og propeller

received 987529892120219Chief Esben Kristiansen i maskinrommet på Nansen Explorer. Foto: Vidar Holm

received 430205052143867Kaptein Timo Sneep og Chief Esben Kristiansen. Foto: Vidar Holm

257738333 4961173950568723 787936453092620349 nYann Fabri, 1. maskinist, bytter ut ei pumpe. Foto:  Vidar Holm

Vidar Holm, som selv er maskinist, må også en tur innom maskinrommet. Her treffer vi Esben Kristiansen, opprinnelig nordlending som for øyeblikket er bosatt i Latvia.

Han kan fortelle at skipet har to motorer men at man benytter i hovedsak kun en i gangen. Den andre fungerer som en reservemotor eller benyttes som tillegg i spesielle forhold under ekspedisjoner inne i polisen. Maskinen gir en effekt på 3200 kW eller tilnærmet 4300 omregnet til hestekrefter.

Etter å ha vært i maskinrommet, blir vi igjen plukket opp av  Timo og Michelle som også ønsker å vise oss de operasjonelle ekspedisjonsarealene på skipet. Under helikopterdekket finner vi opplinede  havkajakker, et stort romslig rom for lagring og omkledning av våtdrakter, tørrdrakter, redningsdrakter og annet ekspedisjonsutstyr og bekledning.

– Her er det kanskje også fremtidig plass til en liten undervannsbåt som kan gå ned til 300 meters dyp , som ville vært en supert tilskudd til konseptet, sier kapteinen.

received 362752598962022Kaptein Timo Sneep. Foto: Vidar Holm

received 570456187587960Michelle Stevenson og Timo Sneep. Foto: Vidar Holm

received 613506063231961Michelle Stevenson og Timo Sneep. Foto: Vidar Holm

Stort helikopterdekk

20211117 132844Kaptein Timo Sneep og nurse / steward Michelle Stevenson på Nansen Explorers store helikopterdekk. Foto: Steinar Melby/KSU.NO

Nansen Explorer er 71 meter langt og har i forhold til størrelsen at helikopterdekk som kan ta langt større helikopter enn det som er vanlig av et skip i denne klassen. Her er det mulig  for et helikopter i størrelse Airbus Superpuma å lande. 

Dette er med på å ytterligere å forsterke det allerede robuste skipets sikkerhet og aksjonsradius under særdeles krevende forhold.

Zodiac – høyst nødvendig arbeidshest

Midt på helikopterdekket er det stroppet fast en Zodiac MilPro, militær standard. Timo Sneep fullroser dette som et ekspedisjonskips svært nødvendige arbeidshest og utgjør et fantastisk verktøy for å kunne foreta utflukter under de tøffe forholdene som ofte råder på skipets ekspedisjoner. Skipet har to av disse og en tredje som har enda større motor og kan ta flere passasjerer.

Stolt mannskap – del av et unikt eventyr

20211117 133834Kaptein Timo Sneep, nurse / steward Michell Stevenson og Vidar Holm på fordekket av Nansen Explorer. Foto: Steinar Melby / KSU.NO

Etter omvisningen samles vi på fordekket av Nansen Explorer. Her forteller Timo og Michelle at de gleder seg til å komme ned til Antarktis og at de er svært fornøyd over å få være med på dette eventyret. De snakker varmt om det gode samholdet og kollegiumet både ombord og med organisasjonen i land.  De er begge stolte over å få være med å kunne tilby den unike opplevelsen som Nansen Explorer og dets mannskap kanskje foreløpig er alene i verdensmarkedet om å kunne tilby.

Vi kan nå hvilke lokasjoner vi vil og vi kan også være mye mer dynamiske enn for eksempel et større ekspedisjonsskip hvor ekspedisjonscruisene er mer programfestet og forhåndsbestemt, sier Timo Sneep.

På Nansen Explorer kan vi "sjonglere" med program etter værforhold, situasjoner og ikke minst behovene til de som er med på ekspedisjonscruiset. Her møter mannskapet folk fra ulike miljø, bakgrunner og nasjonaliteter.  Det lille antallet passasjerer,  gjør selvfølgelig sitt til at de kan yte en eksepsjonell servicegrad. – Det er dette vi håper og tror Nansen Explorer raskt vil bli kjent for etter denne første gjennomførte sesongen i Antarktis, sier de to.

Frisk tur sørover

– Imidlertid er vi glade for at vi drar kun med mannskap nedover Atlanteren, for etter værmeldingene å dømme fremover, blir det en relativt frisk seilas, sier kaptein Timo Sneep.

Vi ønsker mannskapet god tur og er ikke rent lite misunnelige på de som er endel av dette eventyret. 

God tur og lykke til Nansen Explorer og dets mannskap!

20211117 133107Nansen Explorer tar også med seg eventyrlig markedsføring av både Smøla, Kristiansund og Nordmøre på sin ferd. Foto: Steinar Melby / KSU.NO

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse