Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 november 2021 08:11
Del på Facebook
Høyres nestleder Tina Bru, som også er partiets finanspolitiske talsperson, mener SVs forslag om en ny omstillingsavgift for norsk sokkel i realiteten er en kamuflert måte å øke oljepengebruken på. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Høyres nestleder Tina Bru, som også er partiets finanspolitiske talsperson, mener SVs forslag om en ny omstillingsavgift for norsk sokkel i realiteten er en kamuflert måte å øke oljepengebruken på. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SV går inn for en ny oljeavgift på 43 milliarder i året. Uansvarlig budsjettriksing, mener Høyre-nestleder Tina Bru.

Høyre-profilen, som også er nestleder i finanskomiteen på Stortinget, går nå kraftig ut mot SVs forslag om å innføre en omstillingsavgift på sokkelen.

Ifølge Bru er det nemlig ingen tvil om hva SV egentlig gjør: De forsøker å lure seg unna handlingsregelen og øke oljepengebruken. Men i stedet for å si det rett ut, forsøker de å kamuflere det.

– Dette er oljepengebruk på speed. Det er dårlig politikk, advarer hun.

Skal gå til omstillingsfond

Det SV foreslår, er en produksjonsavgift på 50 kroner per fat olje og 160 kroner per 1.000 kubikkmeter gass.

Dette vil ifølge SV gi staten inntekter på 21 milliarder kroner i 2022 – penger som skal sluses inn i et nytt omstillingsfond. Etter 2022, når avgiften har fått full effekt, vil det bli snakk om inntekter på 43 milliarder kroner i året.

Det blir 150 milliarder på fire år, påpeker Bru.

Hun stempler grepet som «kreativ budsjettriksing» og viser til at pengene i stor grad vil havne i oljefondet i stedet hvis olje- og gassprodusentene slipper den nye avgiften, ettersom de da vil få større overskudd som de må skatte av.

– Hvis det er sånn at SV er mot handlingsregelen og ikke har lyst til å forholde seg til den, så hadde det vært en ærligere sak å bare si det, sier Bru.

– Det de gjør, er å pumpe oljepenger rett inn i statsbudsjettet.

Kaski slår tilbake

SVs finanspolitiske talsperson Kari Elisabeth Kaski mener derimot at Høyres argumentasjon ikke henger på greip.

– Anklagene om økonomisk uansvarlighet klinger hult etter at Høyre hodeløst har kastet penger etter oljeselskapene gjennom oljeskattepakken. Gjennom enorme skattesubsidier til oljeselskapene har man gjort det lønnsomt å overinvestere i det som antakelig blir ulønnsomme prosjekter, sier hun.

Kaski forklarer at SV i stedet vil bruke inntektene fra omstillingsavgiften til å investere i utslippskutt og utvikling av ny grønn teknologi tilknyttet virksomheten på sokkelen.

Ifølge henne blir det feil å kalle dette oljepengebruk når pengene føres tilbake til sokkelen.

– Utgifter på sokkelen skal med denne ordningen føres som de føres i dag. Statens utgifter til investeringer, drift og utvikling på sokkelen regnes ikke som oljepengebruk, forklarer Kaski.

– Staten har 60 milliarder kroner i slike utgifter for 2022. Hadde Tina Brus logikk hengt sammen hadde staten altså allerede brutt handlingsregelen med 60 milliarder kroner i året. Men det gjør vi ikke, fastholder hun.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse