Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
24 november 2021 08:11
Del på Facebook
Høyres nestleder Tina Bru, som også er partiets finanspolitiske talsperson, mener SVs forslag om en ny omstillingsavgift for norsk sokkel i realiteten er en kamuflert måte å øke oljepengebruken på. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Høyres nestleder Tina Bru, som også er partiets finanspolitiske talsperson, mener SVs forslag om en ny omstillingsavgift for norsk sokkel i realiteten er en kamuflert måte å øke oljepengebruken på. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SV går inn for en ny oljeavgift på 43 milliarder i året. Uansvarlig budsjettriksing, mener Høyre-nestleder Tina Bru.

Høyre-profilen, som også er nestleder i finanskomiteen på Stortinget, går nå kraftig ut mot SVs forslag om å innføre en omstillingsavgift på sokkelen.

Ifølge Bru er det nemlig ingen tvil om hva SV egentlig gjør: De forsøker å lure seg unna handlingsregelen og øke oljepengebruken. Men i stedet for å si det rett ut, forsøker de å kamuflere det.

– Dette er oljepengebruk på speed. Det er dårlig politikk, advarer hun.

Skal gå til omstillingsfond

Det SV foreslår, er en produksjonsavgift på 50 kroner per fat olje og 160 kroner per 1.000 kubikkmeter gass.

Dette vil ifølge SV gi staten inntekter på 21 milliarder kroner i 2022 – penger som skal sluses inn i et nytt omstillingsfond. Etter 2022, når avgiften har fått full effekt, vil det bli snakk om inntekter på 43 milliarder kroner i året.

Det blir 150 milliarder på fire år, påpeker Bru.

Hun stempler grepet som «kreativ budsjettriksing» og viser til at pengene i stor grad vil havne i oljefondet i stedet hvis olje- og gassprodusentene slipper den nye avgiften, ettersom de da vil få større overskudd som de må skatte av.

– Hvis det er sånn at SV er mot handlingsregelen og ikke har lyst til å forholde seg til den, så hadde det vært en ærligere sak å bare si det, sier Bru.

– Det de gjør, er å pumpe oljepenger rett inn i statsbudsjettet.

Kaski slår tilbake

SVs finanspolitiske talsperson Kari Elisabeth Kaski mener derimot at Høyres argumentasjon ikke henger på greip.

– Anklagene om økonomisk uansvarlighet klinger hult etter at Høyre hodeløst har kastet penger etter oljeselskapene gjennom oljeskattepakken. Gjennom enorme skattesubsidier til oljeselskapene har man gjort det lønnsomt å overinvestere i det som antakelig blir ulønnsomme prosjekter, sier hun.

Kaski forklarer at SV i stedet vil bruke inntektene fra omstillingsavgiften til å investere i utslippskutt og utvikling av ny grønn teknologi tilknyttet virksomheten på sokkelen.

Ifølge henne blir det feil å kalle dette oljepengebruk når pengene føres tilbake til sokkelen.

– Utgifter på sokkelen skal med denne ordningen føres som de føres i dag. Statens utgifter til investeringer, drift og utvikling på sokkelen regnes ikke som oljepengebruk, forklarer Kaski.

– Staten har 60 milliarder kroner i slike utgifter for 2022. Hadde Tina Brus logikk hengt sammen hadde staten altså allerede brutt handlingsregelen med 60 milliarder kroner i året. Men det gjør vi ikke, fastholder hun.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse