Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
26 januar 2022 09:24
Del på Facebook
Equinors Dudgeon Offshore Wind Farm vindmølleanlegg utenfor England. Foto: Jan Arne Vold / Equinor / NTB
Equinors Dudgeon Offshore Wind Farm vindmølleanlegg utenfor England. Foto: Jan Arne Vold / Equinor / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

NHO, Norges Rederiforbund og LO ber regjeringen om å starte havvind-utbyggingen før det er for sent. Men Sp sier nei til kabler til Europa.

LO, Norges Rederiforbund og LO mener imidlertid at hybridkabler, som også kan eksportere kraft til andre land med høyere kraftpriser, er helt nødvendig for at prosjektet skal bli lønnsomt.

– Vi får ikke startet en storstilt satsing på havvind uten hybridkabler. Havvind er helt avgjørende for å løse klima- og energiutfordringene, sier NHO-leder Ole Erik Almlid til Aftenposten.

Sps Marit Arnstad er uenig i bransjens konklusjoner om lønnsomhet.

– Vi deler ikke oppfatningen om at den er lønnsom. Den vil bare være lønnsom dersom den samtidig øker strømprisen for folk flest i Norge og i industrien. Det står helt klart i energimeldingen, sier Arnstad til avisa.

Hun understreker at Sp er for havvind, men ikke for hybridkabler. Hun mener havvind først og fremst bør dekke industrielle behov i Norge og elektrifisering av oljeinstallasjoner.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse