Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 februar 2022 14:43
Del på Facebook
EU mener gass kan regnes som grønn energi, gitt visse betingelser. Her er Oseberg-feltet i Nordsjøen. Foto: Marit Hommedal / NTB
EU mener gass kan regnes som grønn energi, gitt visse betingelser. Her er Oseberg-feltet i Nordsjøen. Foto: Marit Hommedal / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

EU-kommisjonen foreslår at gass og atomkraft kan klassifiseres som bærekraftige investeringer på visse betingelser. Norske miljøorganisasjoner er skuffet.

Onsdag la kommisjonen fram sitt forslag til den såkalte taksonomien – en ordning som skal definere hva som må til for at en investering regnes som klimavennlig og grønn.

Forslaget, som allerede har høstet sterk kritikk, legger opp til at investeringer i både gass og atomkraft kan klassifiseres som bærekraftige gitt visse betingelser, melder DPA.

Norge er den nest største eksportøren av naturgass til EU, etter Russland.

– EU har forpliktet seg til å være klimanøytrale innen 2050 og vi må bruke alle tilgjengelige verktøy for å nå det målet. Da må vi også ha med privat sektor, sa EUs finanskommissær Mairead McGuinness da hun la fram forslaget.

Fikk stryk fra ekspertpanel

EU-kommisjonen foreslår at investeringer i nye gasskraftverk før 2030 kan klassifiseres som bærekraftige dersom de samlede utslippene er på mindre enn 270 gram CO2 per kilowattime, mens det for atomkraftverk blant annet må foreligge godkjente planer for håndtering av atomavfall innen 2050.

Reaksjonene fra miljøbevegelsen lar ikke vente på seg.

– Hensikten med EU-taksonomien er å flytte investeringer fra fossil til fornybar energi. Gass kan aldri bli fornybart og dette forslaget vil bidra til å svekke hele formålet med taksonomien, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Han viser til at EUs eget ekspertpanel har konkludert med at kravene kommisjonen stiller til gassproduksjon, ikke er nok for å nå EUs klimamål om netto nullutslipp i 2050. De mener terskelen må senkes til 100 gram CO2 per kilowattime for å ha effekt.

Heller ikke kravene til produksjon av atomkraft vil sikre at andre klimamål ikke kommer til skade, konkluderer ekspertpanelet.

– Seier for fossilindustrien

Også leder Karoline Andaur i WWF Verdens naturfond mener EU-kommisjonen undergraver kredibiliteten til taksonomien med dette forslaget.

– Utslipp fra gass utgjør en betydelig andel verdens CO2-utslipp, og det bør ikke være opp til sterke næringsinteresser å definere hva som er grønt, sier Andaur.

Leder Frode Pleym i Greenpeace kaller EU-kommisjonens forslag «en seier for fossilindustrien i Norge».

– Norske gasseksportører har all grunn til å juble over planen, men for klima og natur er dette nitriste nyheter, sier Pleym.

Flere land protesterer

Også internt i EU er forslaget omstridt. Tysklands miljøvernminister Steffi Lemke har tidligere advart mot å «grønnmerke» gass og atomkraft.

– Det vil være en stor feil å inkludere kjernekraft og naturgass i taksonomien. Å klassifisere kjernekraft som en bærekraftig form for energi, og inkludere den i taksonomien, vil være grønnvasking, sa hun forrige uke.

I tillegg har Danmark, Spania, Luxembourg og Østerrike i en felles uttalelse har gått hardt ut mot forslaget. Østerrike har attpåtil truet med søksmål hvis det blir vedtatt.

Pleym i Greenpeace setter nå sin lit til at et flertall i EU-parlamentet vil stemme ned planen.

– Om det ikke skjer, må investorer i Europa rett og slett ta ansvar ved å utelukke gass i sine investeringer, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse