Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
14 februar 2022 15:41
Del på Facebook
Naturvernforbundet har sendt et bekymringsbrev til fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) om store strandsoneinngrep fra landbasert matfiskoppdrett. Foto: Torstein Bøe / NTB
Naturvernforbundet har sendt et bekymringsbrev til fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) om store strandsoneinngrep fra landbasert matfiskoppdrett. Foto: Torstein Bøe / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Naturvernforbundet har sendt et bekymringsbrev til fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) om store strandsoneinngrep fra landbasert matfiskoppdrett.

– Man har laget et paragrafmonster som nå leverer veldig negative miljøresultater, og drar oppdrettsnæringen inn i en teknologimessig blindgate, sier leder Truls Gulowsen i Naturvernforbundet til IntraFish.

Gulowsen er redd de økonomiske insentivene til landbasert oppdrettsteknologi går på bekostning av andre teknologiske løsninger for næringen, som han mener skader naturen. I brevet ber Naturvernforbundet om at total tillatt biomasse vurderes priset, for å reflektere natur- og miljøkostnader og tap av friluftsområder.

Administrerende direktør Ingar Valvik i Viking Aqua mener arealet er en ressurs på lik linje med andre innsatsfaktorer og at man kan diskutere om det er riktig priset.

– Men å gå til det skrittet å begynne å prise tilgangen til å produsere laks på land, isolert sett, vil kunne begrense en innovativ næring som prøver å bøte på en del av de miljøutfordringene som ligger foran oss, mener han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse