Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
18 februar 2022 09:12
Del på Facebook
«Otto Sverdrup» ved Devoldholmen lørdag 22. januar 2022. Foto: Terje Holm
«Otto Sverdrup» ved Devoldholmen lørdag 22. januar 2022. Foto: Terje Holm
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lørdag 19. februar blir det igjen travelt på havna i Kristiansund. Tre cruiseskip med til sammen over 1 200 gjester skal innom byen i løpet av dagen.

Det er «Spirit of Adventure» fra det britiske rederiet Saga Cruises som skal anløper Kristiansund, i tillegg til gjengangerne «Otto Sverdrup» og «Maud» fra Hurtigruten Expeditions.

Årets første

– Dette er årets første anløp med et utenlandsk cruiseskip. «Spirit of Adventure» har rundt 750 britiske gjester om bord og skal ligge i Kristiansund hele dagen, sier markedsansvarlig Erika Indergaard i Kristiansund og Nordmøre Havn.

Saga Cruises har anløpt Kristiansund på sine vintercruise i en årrekke, men det blir første gangen for «Spirit of Adventure». Skipet stod ferdig høsten 2020 og er et av rederiets to nye luksusskip skreddersydd for det britiske markedet. Rederiets målgruppe er reisende over 50 år.

Atlanterhavsveien og Kvernes stavkirke står på utfluktsprogrammet. Mange velger også å oppdage byen på egen hånd.

– Det blir garantert mange britiske turister og en del tyske i bybildet lørdag, sier Erika Indergaard.

Uvanlig

Tre cruiseskip samme dag hører til uvanlighetene i Kristiansund.

– Det er en kabal som må gå opp, så da har vi måttet tilpasse anløpstidene noe, slik at det blir plass til alle. «Spirit of Adventure» ligger på Devoldholmen hele dagen, mens «Otto Sverdrup» og «Maud» avløser hverandre på Storkaia. I tillegg anløper den ordinære kystruten lørdag ettermiddag og tar over kaien til cruiseskipet fra Saga, sier havneinspektør Bjørnar Eresvik.

Kristiansund er siste anløpshavn på det 17 netter lange cruiset med tema nordlys.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse