Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 februar 2022 09:30
Del på Facebook
Høyre skal på landsmøtet 2.–3. april ta stilling til et forslag om å revurdere elektrifiseringen av den norske sokkelen. Her fra Osebergfeltet. Foto: Marit Hommedal / NTB
Høyre skal på landsmøtet 2.–3. april ta stilling til et forslag om å revurdere elektrifiseringen av den norske sokkelen. Her fra Osebergfeltet. Foto: Marit Hommedal / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flere fylkesledere i Høyre sier nei til at strøm fra land skal brukes til å kutte utslippene på norsk sokkel. Det blir tema på partiets landsmøte i april.

Det har i flere år vært flertall både på rødgrønn og borgerlig side om at elektrifisering kan kutte om lag halvparten av utslippene fra den norske oljeproduksjonen. I det siste har skepsisen økt, og én av årsakene er de høye strømprisene, skriver Klassekampen.

– Jeg er veldig kritisk og skeptisk til om det er riktig bruk av strøm. Energi er en knapp faktor, og det er et enormt energibehov i Europa framover. Jeg tror vi må se på dette på nytt, sier fylkesleder Geir Inge Sivertsen i Troms og Finnmark Høyre.

Rogaland Høyre har tatt til orde for en «ny gjennomgang av økonomi og lokale og globale miljøeffekter av elektrifisering av sokkelen». Høyre skal ta stilling til forslaget på landsmøtet 2.–3. april.

Skepsisen øker

Fylkesleder Anne Mari Braut Nese i Rogaland Høyre sier skepsisen til elektrifisering av sokkelen har tiltatt i oljefylket.

– Folk har begynt å bli i tvil om det er riktig å gjøre dette fordi vi lurer på om det bare flytter utslippene til andre steder i verden, sier hun

Mer enn en firedel av norske klimagassutslipp kommer fra olje- og gassutvinning. Det er alt gitt konsesjon til å elektrifisering av omtrent 20 oljeplattformer i Nordsjøen.

Høyre står ikke alene

Sist lørdag vedtok Vestland SV at det «er uaktuelt å elektrifisere sokkelen med kraft fra land». Fylkespartiet kaller det et blindspor i klimakampen.

Samme dag vedtok Trondheim Ap at strømkrisen krever et nytt blikk på «den meningsløse» elektrifiseringen av sokkelen.

I forrige uke sa også et bredt flertall i fylkesutvalget i Vestland nei til at oljefeltene vest for Bømlo skal drives med strøm fra Samnanger.

Den avgjørelsen kom dagen etter at Rogaland Høyre vedtok at de ville ha ny gjennomgang av elektrifiseringa av sokkelen.

– Gode vedtak fra Rogaland smitter kanskje nordover, sier Sveinung Stensland til NRK. Han er en av flere Høyre-representanter som ikke lenger vil bruke strøm fra land til plattformene i Nordsjøen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse