Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 februar 2022 11:17
Del på Facebook
NHO-direktør Ole Erik Almlid mener Norge må tåle både kraftutbygging og økt arbeidsinnvandring i årene framover. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
NHO-direktør Ole Erik Almlid mener Norge må tåle både kraftutbygging og økt arbeidsinnvandring i årene framover. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

NHOs administrerende direktør Ole Erik Almlid mener det er på tide at noen står opp for vindmøller, kraftkabler og arbeidsinnvandring.

Det er en bekymret NHO-sjef som tar imot NTB på sitt kontor i Næringslivets hus i Oslo.

I kjølvannet av strømkrisen ligger det an til en rekke omkamper om energipolitikken i Norge.

Men for Almlid er bildet klart: Sokkelen må elektrifiseres. Havvind må bygges ut i stort monn. Og Norge må være tett knyttet til strømnettet i Europa.

– Jeg tror at vi må kreve mer av oss selv, sier Almlid til NTB.

– Vi må stille større krav til næringslivet. Vi må stille større krav til staten. Og vi må stille større krav til hver enkelt.

Hybridforsvar

NHO-sjefen trekker fram diskusjonen om hybridkabler som eksempel. Der har regjeringen bestemt seg for å ta en tenkepause.

Men for Almlid er konklusjonen klar:

– Vi må legge til rette for en massiv havvindutbygging, noe som faktisk forutsetter at vi bygger hybridkabler. Det må vi.

Ifølge ham vil tilkobling til det såkalte nordsjønettet gjennom hybridkabler være en nøkkel til å lykkes.

– Vi må elektrifisere sokkelen. Vi må bygge ut havvind. Vi må knytte oss til Europa. Men vi må også gjøre det på en måte som sikrer at vi får mye av kraften til Norge. Vi må sikre kraftforbruket i Norge og ta høyde for at det øker.

– Du forsvarer noen ganske upopulære standpunkter nå?

– Ja. Men jeg gjør det fordi jeg er overbevist om at det er bra for det norske samfunnet.

Tåleevne

Almlid mener det rett og slett handler om å gjøre det klimautfordringen krever av oss.

– Vi må tåle mer, sier han.

– Vi må tåle at det bygges havvind ute i sjøen. Vi må tåle at det bygges vind på land der det er mulig å gjøre dette, og det er godt samarbeid med lokalbefolkningen. Vi må tåle at det bygges vannkraft i sideelver til eksisterende vannkraftanlegg. Alt dette må vi tåle.

Almlid viser til en rapport som DNV la fram i fjor. Den konkluderer med at klimautslippene i Norge ligger an til å bli kuttet med 24 prosent fra 1990-nivå fram mot 2030 – langt fra målet på 55 prosent.

– Vi må begynne å snakke om dette. To år inn i dette tiåret er vi ganske langt fra å nå målene for 2030.

Kompetansemangel

Men NHO-sjefen har også en annen bekymring han ønsker å ta opp. Nemlig kompetanse.

– Jeg er veldig redd for kompetansemangelen, sier han.

Tidligere i vinter la NHO fram en rapport der mangel på kompetanse ble løftet fram som en hovedbekymring framover. Hele seks av ti medlemsbedrifter i NHO sier de ikke får tak i ønsket kompetanse.

Og Almlid mener arbeidsinnvandring må bli en viktig del av løsningen.

– Vi må ikke snakke om hvordan vi skal holde folk ute av Norge. Vi må snakke om hvordan vi skal få flere til å komme til Norge og jobbe her, sier han.

Konkurranse

NHO-sjefen tror realiteten vil være at Norge må konkurrere hardt med andre europeiske land om arbeidskraften.

– Vi må ha en storstilt markedsføring av Norge som sted å jobbe, sier han.

I tillegg må reglene for arbeidsinnvandring bli enklere, mener NHO-sjefen.

– Bedriftene må i større grad selv få bestemme hvem de tar inn. I dag tar det for lang tid å få arbeidstillatelse.

Almlid legger til at han forstår at temaet er kontroversielt. Men denne diskusjonen må Norge tåle, mener han.

– Når jeg inviterer til en slik diskusjon, så gjør jeg det ikke fordi jeg ønsker å provosere, sier Almlid.

– Jeg ønsker å ha et langsiktig perspektiv. Jeg tenker framover mot 2030 og 2050.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse