Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
21 februar 2022 12:05
Del på Facebook
Assisterende generalsekretær Elisabeth Løland forklarer nedgangen i antall medlemmer i KrF blant annet med alderdom. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Assisterende generalsekretær Elisabeth Løland forklarer nedgangen i antall medlemmer i KrF blant annet med alderdom. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En fersk opptelling i KrFs medlemsregister viste at partiet hadde 17.413 medlemmer ved årsskiftet. Det er 1.169 færre enn på samme tid i fjor.

Dermed fortsetter nedgangen for partiet som har blødd velgere de siste 20 årene, skriver Dagen.

Oversikten viser også at partiet har mistet 10.000 medlemmer på fem år. På samme tid i 2017 hadde partiet like i overkant av 27.000 medlemmer.

Assisterende generalsekretær Elisabeth Løland i partiet trekker samtidig fram flere lyspunkter. Blant annet sier hun at partiet hadde en medlemsvekst de siste månedene av 2021, noe som fortsatte inn i 2022.

– Vi har vært heldige og hatt mange trofaste medlemmer, men også KrF-medlemmer blir eldre og går bort. Da går medlemstallet ned, sier Løland, og legger til:

– Det strenge regelverket fra EU for oppbevaring av personopplysninger gjør også at vi har måttet slette en del medlemmer som vi ikke får kontakt med for å bekrefte medlemskapet. Dette forklarer en betydelig andel av nedgangen de siste fem årene, forklarer hun.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse