Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 april 2022 14:52
Del på Facebook
Luftforurensning plager og tar livet av millioner av mennesker verden over. WHO sier i sin siste rapport at nesten alle mennesker i verden puster inn luft som ikke oppfyller standardene for luftkvalitet. Her er en kinesisk kvinne med covid-maske som vandrer i forurensede Beijing. Foto: AP / NTB
Luftforurensning plager og tar livet av millioner av mennesker verden over. WHO sier i sin siste rapport at nesten alle mennesker i verden puster inn luft som ikke oppfyller standardene for luftkvalitet. Her er en kinesisk kvinne med covid-maske som vandrer i forurensede Beijing. Foto: AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvert år dør over sju millioner mennesker over hele verden som følge av luftforurensning. Det opplyser Verdens helseorganisasjon i ny rapport.

Denne uka offentliggjorde WHO sin årlige rapport. Den er urovekkende lesning for klodens beboere.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Et rekordhøyt antall byer overvåker nå luftkvaliteten. Målinger fra de over 6.000 byene i 117 land viser at innbyggerne stadig puster inn usunne nivåer av fine partikler og nitrogendioksid. Det er befolkningen i lav- og mellominntektsland som lever under de høyeste eksponeringene.

Fint støv kan komme inn i lungene og blodet, påvirke luftveiene, øke faren for astma og gi skader på hjertet og blodårer. Slike skader kan for eksempel føre til hjerneslag.

– Luftforurensningen tar årlig livet av over sju millioner mennesker, fastslår WHOs direktør for folkehelsespørsmål Maria Neira.

Selv lave nivåer er skadelige

For fire år siden ga WHO ut en tilsvarende rapport. Den gangen fant de ut at over 90 prosent av verdens befolkning var berørt. Men siden har FN-organisasjonen senket grensene for forurensning som påvirker mennesker.

– Vi har fått økt kunnskap om at selv lave nivåer av ulike typer luftforurensning kan gi betydelige helseskader, sier Neira

Under pandemien sank luftforurensningen som følge av nedstengninger og reiserestriksjoner, men det var bare en kortvarig forbedring.

WHO karakteriserer funnene i rapporten som alarmerende.

– Det er uakseptabelt at millioner av mennesker fortsatt dør eller mister år med god helse som følge av skader vi vet kan forebygges og forhindres, understreker Neira.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Skille mellom fattig og rik

FN peker på at det er store forskjeller mellom rike og fattigere land og regioner. I høyinntektsland oppfyller 17 prosent av byene WHOs retningslinjer for svevestøv. i Lav- og mellominntektsland oppfyller bare én prosent av byene disse retningslinjene.

For første gang viser WHO-rapporten også bakkemålinger av årlige gjennomsnittlige konsentrasjoner av nitrogendioksid (NO2). NO2 er en vanlig forurensning i byer og kjent for å gi luftveissykdommer, spesielt astma.

Mens partikkelforurensning er langt større i fattigere land, viser målingene at de fleste byene har problemer med nitrogendioksid. NO2 produseres hovedsakelig i forbrenningsmotorer for kjøretøy. Gassen kan gi luftveisproblemer.

Den dårligste luftkvaliteten er målt i de østlige Middelhavs- og Sørøst-Asia-regionene og i Afrika.

Verden trenger det grønne skiftet

WHO-sjef Tedros Adhanom Ghebreyesus understreker at det er svært viktig at verden raskt tar tak i de helseutfordringene som luftforurensning og klimaendringene gir.

– Det haster med å få en verden som er langt mindre avhengig av fossilt brensel, sier han.

Tedros understreker at bekymringene over skyhøye energipriser, forsterket av Russlands invasjon av Ukraina, bør bidra til å drive fram grønne endringer.

– De nåværende energiproblemene understreker viktigheten av å fremskynde overgangen til renere og sunnere energisystemer, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse