Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 april 2022 07:41
Del på Facebook
Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) justerer uttalelse om hva kommuner har å si i saker som gjelder vindkraftutbygging. Tidligere uttalelser var ikke like tydelige på om valget om utbygging er opp til kommunene eller ei. Foto: Torstein Bøe / NTB
Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) justerer uttalelse om hva kommuner har å si i saker som gjelder vindkraftutbygging. Tidligere uttalelser var ikke like tydelige på om valget om utbygging er opp til kommunene eller ei. Foto: Torstein Bøe / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En kommune må si ja hvis det skal bygges ny vindkraft på land, presiserer olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) overfor Klassekampen.

– La meg være helt tydelig: Det er kommunene som bestemmer om nye vindkraftprosjekter skal gå til konsesjonsbehandling eller ikke, sier Aasland.

Annonse
Annonse

I en sak avisen publiserte mandag ville ikke statsråden si om kommunene får veto mot vindkraft. Klassekampen spurte Aasland to ganger om kommunene ville gis mulighet til å legge ned veto i spørsmål om vindkraftutbygging. Han svarte ikke på spørsmålet, men sa isteden:

– Vi vil ikke at vindkraft skal være uønsket. Vi vil ikke overkjøre kommunene i disse sakene, og den nye produksjonsavgiften er det viktigste grepet for å få til det. Vi ønsker å motivere kommunene på en best mulig måte og at de skal være positive til vindkraft.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Bakteppet er at Aasland fredag forrige uke la fram hovedpunkter fra regjeringens tillegg til energimeldingen. De vil blant annet be Norges vassdrags og energidirektorat (NVE) om å ta opp igjen konsesjonsbehandling av vindkraft på land etter en tre år lang pause.

– Hele forutsetningen her er at vi ikke skal overkjøre kommunene på noen som helst måte. Dette står tydelig i brevet vi har sendt til NVE, sier han til Klassekampen og fortsetter:

– Vi får ikke konsesjonsbehandlet hvis ikke kommunene sier ja.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse