Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 mai 2022 09:13
Del på Facebook
SAS er av LO og SAS-pilotene stevnet for arbeidsretten. Foreningen krever at 450 piloter skal få tilbake jobben.Illustrasjonsfoto: Javad Parsa / NTB
SAS er av LO og SAS-pilotene stevnet for arbeidsretten. Foreningen krever at 450 piloter skal få tilbake jobben.Illustrasjonsfoto: Javad Parsa / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

LO og SAS-pilotene stevner SAS for Arbeidsretten. Årsaken er flere forhold som de mener er ulovlige brudd på arbeidslivets bestemmelser.

Det opplyser leder Roger Klokset i Norske SAS-flygeres forening til NRK. SAS sier til NTB at de finner en rettslig prøving av stridspunktene naturlig.

Annonse
Annonse

Pilotforeningen krever at rundt 560 piloter skal få tilbake jobbene sine etter at de ble oppsagt under pandemien.

– Alle fikk avtale om gjenansettelse, men SAS har omgått arbeidslivets bestemmelser for å unngå dette, skriver Norsk Flygerforbund i en pressemelding.

SAS avviser anklager

Bakgrunnen for stevningen er at SAS-piloter som ble sagt opp som følge av koronapandemien, må søke om å få jobben tilbake gjennom nye datterselskap.

– SAS bryter avtalene med pilotene, og grepene de forsøker seg på, er etter vårt syn alvorlige og ulovlige. Flaggskipet SAS utfordrer et moderne og anstendig arbeidsliv på en måte som mangler sidestykke i Skandinavia, sier Roger Klokset, leder for SAS-pilotene.

Flygerforbundet varslet om søksmålet allerede i februar. SAS har flere ganger avvist at de har brutt noen avtaler ved å opprette nye datterselskaper.

– SAS er av den oppfatning at vi forholder oss til, og handler etter, alle inngåtte avtaler. Pilotene har lenge varslet at de er uenige i dette, og da er det naturlig at spørsmålene får en rettslig avklaring, sier pressesjef John Eckhoff i SAS til NTB.

LO-støtte

Flygerforbundet får full støtte fra LO, som mener saken er prinsipielt viktig.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– LO aksepterer ikke at SAS forsøker å organisere seg bort fra inngåtte avtaler og grunnleggende arbeiderrettigheter. Denne saken er prinsipielt viktig for alle arbeidstakere i Norge, og vi ser fram til å få prøvd den rettslig, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik i en pressemelding.

– Fem brudd

Det er LO-advokatene som på vegne av SAS-pilotene organisert i Norsk Flygerforbund har sendt inn stevningen til Arbeidsretten. De peker på fem forhold som de mener er brudd på arbeidslivets bestemmelser:

• Brudd på innleiebegrensningene i overenskomsten

• Brudd på rollefordelingsavtalen i overenskomsten

• Ulovlig omgåelse av overenskomst

• Brudd på gjenansettelsesretten i overenskomsten

• Brudd på medbestemmelsesretten i Hovedavtalen mellom LO og NHO

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse