Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 mai 2022 08:20
Del på Facebook
– Norge slutter opp om sanksjonene som rammer det russiske regimet, men vi er også forpliktet til å samarbeide om forvaltningen av fiskebestandene i Barentshavet, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap). Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
– Norge slutter opp om sanksjonene som rammer det russiske regimet, men vi er også forpliktet til å samarbeide om forvaltningen av fiskebestandene i Barentshavet, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap). Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne helgen trådte det norske havneforbudet i kraft. Det betyr at russiske fartøy ikke får anløpe norske havner som følge av landets invasjon av Ukraina.

Forbudet gjelder for skip over 500 bruttotonn som seiler kommersielt i internasjonal fart, yachter og enkelte lystfartøy og fritidsfartøy. Også russiske skip som er omregistrert til annet flagg etter 24. februar vil være omfattet, skriver regjeringen.

Til forskjell fra EU har Norge valgt å spesifisere at alle fiskefartøy er unntatt, noe som betyr at forbudet ikke er til hinder for at fiskefartøy kan lande fisk og gjennomføre mannskapsbytter.

– Det er ingen tvil om at Norge slutter opp om sanksjonene som nå rammer det russiske regimet, men vi er også forpliktet til å samarbeide om forvaltningen av fiskebestandene i Barentshavet, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap).

Russiske fartøy som er omfattet av sanksjonene vil få adgang til norsk havn dersom det er et nødstilfelle. Forbudet gjennomføres for havner på Fastlands-Norge, men ikke på Svalbard.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje Sundsbø0-alternativer er: Forutsetning er at strekninga Vik til Molde blir bygd. Då blir strekninga Ørskogfjellet til Vik korta ned med ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet hjalp lite at du nå har tilgang til PC. Du/Naturvernforbundet er fortsatt ute av stand til å svare.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse