Staten har spart nærmere 400 millioner kroner på at rederiet Havila har måttet kansellere 10.000 anløp i Kystruten.
Fra årsskiftet i 2021 endret Hurtigruten navn til Kystruten og rederiet Havila skulle trafikkere ruta med fire skip og rederiet Hurtigruten med sju skip.
Havilas fire nye skip har imidlertid ikke blitt levert som avtalt, og dermed uteblir de planlagte anløpene. Havila skulle egentlig ha rundt 24 millioner kroner fra Samferdselsdepartementet i måneden for anløpene, penger som staten nå sparer, skriver Klassekampen.
Staten setter nemlig ikke inn reserveskip på rutene, noe som får flere til å reagere.
– Departementet burde satt inn reserveskip for lenge siden. Kysten trenger alle elleve skipene. Det er feil at staten skal spare penger på at det skapes usikkerhet langs hele kysten, sier Rune Saltnes i Brønnøysund.
Han er styremedlem i Kystterminalen, som samler skipsekspeditørene. Han frykter at når kundene må finne andre løsninger for å få sendt godset sitt, så vil det skade de mange anløpsstedene som har bygd opp aktivitet og arbeidsplasser basert på skipsanløpene.
Samferdselsdepartementets kommunikasjonsrådgiver Kristoffer Moene skriver i en epost til avisa at departementet « … har tett dialog med Havila Kystruten og vurderer fortløpende behovet for tiltak for å sikre tilstrekkelig kapasitet».
(©NTB)