Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil
NTB
Artikkel
NTB
10 mai 2022 07:22
Del på Facebook
Havila Kystrutens skip Havila Capella i Bergen. Rederiet har måttet kansellere 10.000 anløp på grunn av blant annet leveringsproblemer på nye skip og boikott av Russland på grunn av krigen i Ukraina.Foto: Havila Kystruten / NTB
Havila Kystrutens skip Havila Capella i Bergen. Rederiet har måttet kansellere 10.000 anløp på grunn av blant annet leveringsproblemer på nye skip og boikott av Russland på grunn av krigen i Ukraina.Foto: Havila Kystruten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Staten har spart nærmere 400 millioner kroner på at rederiet Havila har måttet kansellere 10.000 anløp i Kystruten.

Fra årsskiftet i 2021 endret Hurtigruten navn til Kystruten og rederiet Havila skulle trafikkere ruta med fire skip og rederiet Hurtigruten med sju skip.

Annonse
Annonse

Havilas fire nye skip har imidlertid ikke blitt levert som avtalt, og dermed uteblir de planlagte anløpene. Havila skulle egentlig ha rundt 24 millioner kroner fra Samferdselsdepartementet i måneden for anløpene, penger som staten nå sparer, skriver Klassekampen.

Staten setter nemlig ikke inn reserveskip på rutene, noe som får flere til å reagere.

Annonse
Annonse

– Departementet burde satt inn reserveskip for lenge siden. Kysten trenger alle elleve skipene. Det er feil at staten skal spare penger på at det skapes usikkerhet langs hele kysten, sier Rune Saltnes i Brønnøysund.

Han er styremedlem i Kystterminalen, som samler skipsekspeditørene. Han frykter at når kundene må finne andre løsninger for å få sendt godset sitt, så vil det skade de mange anløpsstedene som har bygd opp aktivitet og arbeidsplasser basert på skipsanløpene.

Samferdselsdepartementets kommunikasjonsrådgiver Kristoffer Moene skriver i en epost til avisa at departementet « … har tett dialog med Havila Kystruten og vurderer fortløpende behovet for tiltak for å sikre tilstrekkelig kapasitet».

(©NTB)

Annonse
Annonse
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ansgar Dypbukt 18 timer siden Strømprisen til himmels
Sier meg enig i alt du skriver, strøm prisen er jo helt forferdelig ikke bare den, men nettleia er jo ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøSaksa frå referansegruppemøte 17.08.23: Forslag NTP 2024- 2036: Forslaget til ny plan innebærer mer enn halvering av årlige midler til vegbygging ...
Geir Ole Sætremyr 7 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDu marmar på med ditt og spissformuleringar.
Terje Sundsbø 7 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har rett i at realisme er en dyd – gratis ferge koster staten dyrt. Fergeavløsningsprosjekter blir derfor mer lønnsomme ...
Geir Ole Sætremyr 8 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøRealisme er også ein dyd. Sande Fastllandssamband AS har eksistert i 20 år+. Urealistisk. Nå oppgraderast fergebåsane på 4 stopp ...
Terje Sundsbø 8 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har altså brukt snart én time på å vente på ferger, og brukt nesten én time om bord på ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse