Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 mai 2022 07:22
Del på Facebook
Havila Kystrutens skip Havila Capella i Bergen. Rederiet har måttet kansellere 10.000 anløp på grunn av blant annet leveringsproblemer på nye skip og boikott av Russland på grunn av krigen i Ukraina.Foto: Havila Kystruten / NTB
Havila Kystrutens skip Havila Capella i Bergen. Rederiet har måttet kansellere 10.000 anløp på grunn av blant annet leveringsproblemer på nye skip og boikott av Russland på grunn av krigen i Ukraina.Foto: Havila Kystruten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Staten har spart nærmere 400 millioner kroner på at rederiet Havila har måttet kansellere 10.000 anløp i Kystruten.

Fra årsskiftet i 2021 endret Hurtigruten navn til Kystruten og rederiet Havila skulle trafikkere ruta med fire skip og rederiet Hurtigruten med sju skip.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Havilas fire nye skip har imidlertid ikke blitt levert som avtalt, og dermed uteblir de planlagte anløpene. Havila skulle egentlig ha rundt 24 millioner kroner fra Samferdselsdepartementet i måneden for anløpene, penger som staten nå sparer, skriver Klassekampen.

Staten setter nemlig ikke inn reserveskip på rutene, noe som får flere til å reagere.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Departementet burde satt inn reserveskip for lenge siden. Kysten trenger alle elleve skipene. Det er feil at staten skal spare penger på at det skapes usikkerhet langs hele kysten, sier Rune Saltnes i Brønnøysund.

Han er styremedlem i Kystterminalen, som samler skipsekspeditørene. Han frykter at når kundene må finne andre løsninger for å få sendt godset sitt, så vil det skade de mange anløpsstedene som har bygd opp aktivitet og arbeidsplasser basert på skipsanløpene.

Samferdselsdepartementets kommunikasjonsrådgiver Kristoffer Moene skriver i en epost til avisa at departementet « … har tett dialog med Havila Kystruten og vurderer fortløpende behovet for tiltak for å sikre tilstrekkelig kapasitet».

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøKvart år i desember blir det utferdiga tildelingsbrev for påfølgande år, så også no. Brevet gjeld for budsjettåret 2025 og ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEr det tildelingsbrevet fra 2022 som hindrer SVV å forberede Vik-Molde? Det har jo vært gjort forberedelser helt fram til ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDu får google så finn du tildelingsbrevet for 2022Vedtaket frå Regjeringa er inntil 50% av garantiansvaret på nye riksvegprosjekt.
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvilken åpning gir regjeringens tildelingsbrev til SVV for planlegging av strekningen Ålesund-Vestnes (E136/E39)?Siden Frp og H ønsker å fjerne fylkeskommunene, ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøStatus er i dag at tildelingsbrevet til SVV frå Regjeringa ikkje gir opning for meir førebuing av strekninga Vik-Molde, inkludert ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu hevder at det vil kreve en ny KS2-analyse kun for å prisjustere kostnadene i en nylig utarbeidet KS2-analyse. Da ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse