Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
22 mai 2022 05:37
Del på Facebook
NAF frykter at regjeringens elbilgrep i revidert blir starten på en årlig nedtrapping av fritaksgrensen.Foto: Ørn E. Borgen / NTB
NAF frykter at regjeringens elbilgrep i revidert blir starten på en årlig nedtrapping av fritaksgrensen.Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen vil ha moms på nye elbiler for den delen av kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner. – Frekt og provoserende, mener NAF.

Som erstatning for dagens fritak for merverdiavgift foreslår regjeringen å innføre en tilskuddsordning som skal speile et fritak for kjøpsbeløp opp til 500.000 kroner.

Annonse
Annonse

– Dette er et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd av regjeringen, sier myndighetskontakt Thor Egil Braadland i NAF til Motor.

Braadland mener forslaget i revidert nasjonalbudsjett ikke bare bryter med ordlyden i regjeringserklæringen fra Hurdal , det er også i strid med det som budsjettpartner SV har nedfelt i sitt eget partiprogram , der det heter «skal fases inn merverdiavgift for kjøpsbeløpet over 600 000 kroner ved kjøp av nye elbiler».

Stortinget skal behandle forslaget til revidert nasjonalbudsjett i juni.

Annonse
Annonse

– De bryter et tydelig løfte de har gitt til forbrukerne. Men dette handler om mer enn løftebrudd. Dette kan raskt få større konsekvenser enn det vi har sett til nå. Nå som døra først er knust, er det lett å gå videre. Jeg frykter derfor at dette blir starten på en årlig nedtrapping av fritaksgrensen.

Når løftet først er brutt, vil fristelsen for å sette ned fritaksgrensen hvert eneste år bli veldig stor, tror han.

– Det kan i praksis bety moms på alt av elbil over 400.000 kr i 2024 og 300.000 kr i 2025 – selv om både regjeringen og SV har lovet at beløpet skal være 600.000 ut 2025.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrEn plass blant de øverst rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone er faktisk noe å skryte ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse