Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 mai 2022 07:50
Del på Facebook
Kraftprodusentene i nord er uenig i om det lønner seg å forbedre koblingen til Sør-Norge. Illustrasjonsfoto: Marius Helge Larsen / NTB
Kraftprodusentene i nord er uenig i om det lønner seg å forbedre koblingen til Sør-Norge. Illustrasjonsfoto: Marius Helge Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kraftprodusentene i Nord-Norge er uenig i om det bør bygges ny produksjon og om nettkoblingen mellom Nord-Norge og Sør-Norge skal forbedres.

Et kraftoverskudd i Nord-Norge gjør at regionen i dag har rimelig strøm. Og få kabler mellom Nord-Norge og Sør-Norge fører til stor prisforskjell på strøm i landet, skriver Dagens Næringsliv.

Annonse
Annonse

Det er imidlertid ventet store investeringer innen vei, bolig, sjømat, flyplasser, hydrogen og batterifabrikker i landsdelen. Konsernsjef Semming Semmingsen i Troms Kraft mener derfot at det kun er snakk om tid før det blir kraftmangel.

– Kraftoverskuddet vi har i dag, kan fort bli spist opp som følge av den økende etterspørselen av kraft. Da vil strømprisene øke, sier Semmingsen.

Han mener dårlig nettforbindelse på sikt vil hindre industriutvikling i nord og at det må bygges mer kraft og en bedre forbindelse til Sør-Norge og Nord-Sverige.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det er ikke konsernsjef Eirik Frantzen i Nordkraft i Narvik enig i. Han mener det trengs flere kabler innad i landsdelen.

– Fra Namsskogan til Finnmark har vi mange sårbare nett. Med økt forbruk blir det enda viktigere å få bort flaskehalsene innad i regionen, sier Frantzen.

Han ser heller ingen nytte av et bedre overføringsnett til Sør-Norge og Nord-Sverige.

Utregninger fra Statnett viser dersom kapasiteten ut av Nord-Norge og Nord-Sverige hadde vært større, ville det økt prisen økt mer i nord enn den ville blitt redusert i sør.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse