Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 juni 2022 20:34
Del på Facebook
Et NH90-helikopter avbildet på Kjeller ved Lillestrøm i 2018. Foto: Berit Roald / NTB
Et NH90-helikopter avbildet på Kjeller ved Lillestrøm i 2018. Foto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

NH90-helikoptrene har kostet Norge dyrt. Ifølge forsvarssjef Eirik Kristoffersen kostet en flytime med helikopteret 600.000 kroner i 2021.

Fredag varslet Kristoffersen sammen med forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) at Norge vil levere helikoptrene tilbake og bryte kontrakten.

Kristoffersen sier til Nettavisen at den opprinnelige kontrakten var at helikoptrene skulle levere 5.190 flytimer i året. Så ble det nedjustert gradvis.

I 2021 var det 700 flytimer til en pris forsvarssjefen sier ikke var akseptabel.

Annonse
Annonse

– Det kommer an på hvordan man regner. Jeg regner ut fra standardiserte tabeller. Så i løpet av 2021 var det oppi 600.000 kroner i timen sånn man regner flytimer, sier Kristoffersen.

Han legger til at man i tillegg må regne med kostnaden ved for eksempel piloter som søker seg bort fordi de ikke ønsker å fly helikoptrene.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse